برای درس خواندن به صورت موثر، کودک یا نوجوان نیاز به داشتن حداکثر تمرکز با چند ترفند کاربردی دارد. این موضوعی ست که در این مطلب به آن می پردازیم. 

بخش اول- تکنیک های دستیابی به تمرکز

کارتان را مشخص کنید (هدف مشخص داشته باشید)

قبل از اینکه بتوانید روی یک وظیفه تمرکز کنید، باید دقیقا بدانید که این وظیفه چیست. اهداف مبهم مانند “نوشتن یک گزارش ” شما را ناامید می کند و نمی دانید از کجا باید شروع کنید، به همین علت ممکن است آن را به تعویق بیاندازید! هدف خود را به وظایفی با اندازه های کوچک تقسیم کنید، هر کدام با یک شروع و پایان مشخص. برای مثال، اگر در حال نوشتن یک گزارش، مقاله یا اصطلاح مقاله هستید، می توانید با “ایجاد یک طرح کلی ” شروع کنید.

یک هدف روشن و دقیق مانند این باعث می شود که شروع به کار با آن آسان تر شود و راحت تر به پایان برسد. تقسیم هر پروژه بزرگی به اندازه های کوچک می تواند به شما انگیزه بدهد. هر بار که شما یک قسمت از کار را انجام می دهید، حتی یک قسمت کوچک، در مغز شما دوپامین (یک ماده شیمیایی مغزی که به حفظ توجه، بهره وری و انگیزه کمک می کند) ترشح می شود. 

بهینه سازی محیط مطالعه

برای اینکه حداکثر تمرکز را پیدا کنید، محیط خود را بهینه کنید. هنگامی که محیط بیش از حد گرم و یا سرد و یا بیش از حد پر سر و صدا یا آرام باشد، توانایی شما برای تمرکز کاهش خواهد یافت. همچنین وسایل خود را مرتب کنید تا ذهن شما هم مرتب شود و نظم پیدا کند. برای بهینه کردن روش های زیر را هم دنبال کنید:

از بین بردن درهم ریختگی

درهم ریختگی های محل کارتان را از بین ببرید. اسکن مغز به طور قطعی نشان می دهد که درهم ریختگی بر توانایی شما برای تمرکز و پردازش اطلاعات تاثیر می گذارد. کار در یک محیط مرتب و تمیز می تواند شما را بیشتر متمرکز و مولد کند. برخی از والدین سوالاتی راجب قرص های افزایش تمرکز می پرسند که آیا وجود دارند یا خیر؟ باید بگویم که موثر ند ولی نه در آن حد

سکوت یا صدا؟

چندین چیز می تواند تمرکز شما را مانند صدای ناهنجار تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است به سکوت کامل نیاز داشته باشید یا تمرکزتان را در همهمه ی کافی شاپ مورد علاقه خودتان به دست آورید. اگر در سکوت کامل تمرکز می کنید، از هدستی که سر و صدا را کاملا از بین می برد استفاده کنید. اگر دوست دارید به موسیقی گوش کنید تا کمک کند تمرکز کنید، چندین قاعده برای به دست آوردن مزایای بیشتر وجود دارد.

باید موسیقی باشد که از آن لذت می برید و شخصا انتخاب کرده اید. می توانید موسیقی هایی را که برای ایجاد تمرکز مفید هستند، پیدا کنید. سرویس پخش موسیقی Spotify دارای مجموعه ای کامل از موسیقی هایی به نام “focus ” است که به طور خاص برای بهبود تمرکز جمع آوری شده است.سرویس موسیقی دیگر، Focus @ Will، کانال های موسیقی علمی طراحی شده را برای افزایش تمرکز بر اساس نوع شخصیت شما ارائه می دهد. Focus @ Will توسط کارکنان شرکت های آمازون، اپل و گوگل استفاده می شود. تحقیقات Focus @ Will نشان می دهد که گوش دادن به کانال های موسیقی آنها می تواند تمرکز و بهره وری شما را به چهار برابر افزایش دهد!

با بیوریتم کار کنید

اگر شما مجبور باشید کاری انجام دهید که به شدت تمرکز شما را به خطر می اندازد از بیورتیم استفاده کنید. این کار را هنگامی که بیشتر احتیاط دارید انجام دهید. دانشمندان متوجه شده اند که برای انجام هر کار، زمانی وجود دارد که در آن تمرکز بیشتر است. این زمان برای هر کس متفاوت است، اکثر بزرگسالان در صبح بهترین عملکرد را دارند. بعد از ظهر تا ساعت ۴، بیشتر مردم توانایی تمرکزشان کاهش می یابد. یادگیری یک زبان خارجی هم می تواند کمک زیادی به افزایش توان تمرکز کودک کند. این عامل نیز به بیوریتم کمک می کند.

دور کردن عوامل حواس پرتی

توجه به یک چیز در یک زمان به افزایش تمرکز کمک می کند، اما تعداد کمی از مردم این کار را انجام می دهند! وقتی که رسانه های اجتماعی، ایمیل ها، متون و ۵۰۰۰ آگهی تبلیغاتی در روز برای توجه شما رقابت می کنند، تمرکز کردن آسان نیست.

دستگاه های الکترونیکی (گوشی موبایل) را از خود دور کنید

اگر دستگاه های الکترونیکی بخصوص گوشی موبایل و اینترنت تواناییتان برای تمرکز را از بین می برند باید فکری به حال آن ها بکنید. وقتی می خواهید تمرکز کنید، تلفنتان را در دید خود قرار ندهید. داشتن تلفن همراه در اطرافتان، حتی اگر سایلنت هم باشد، عدم تمرکز را به همراه می آورد. علاوه بر این، اطلاعیه ها را خاموش کنید، برنامه هایی که به آن ها اعتیاد پیدا کردید، حذف کنید و حالت خاکستری را فعال کنید.

 

پایان رپرتاژ آگهی.