برای شناخت هر چه بهتر مواد شیمیایی آزمایشگاهی ابتدا بهتر است با برخی ویژگی ها و مشخصات آنها آشنا شویم.


کاتالوگ نامبر

شماره کاتالوگ کلی چیست؟

از آنجا که مواد شیمیایی آزمایشگاهی معمولا با گریدهای مختلف و متنوعی تولید می شوند شرکت های تولید کننده برای گریدهای مختلف یک ماده شماره کاتالوگ های مختلفی در نظر می گیرند. به عنوان مثال کمپانی مرک و سیگما اسید سیتریک را با 14 گرید مختلف در قالب کاتالوگ نامبرهای مختلف تولید نموده اند که 12 گرید در قالب برند سیگماآلدریچ و 2 گرید در قالب برند مرک می باشد.
 
CAT Number  مواد آزمایشگاهی، شماره ای است که کارخانه تولید کننده انحصارا برای محصول تولیدی خود در نظر می گیرد و یکی از اطلاعات تولیدی محصول می باشد که بر روی بسته بندی محصول نیز درج می شود.

اسامی مختلف شماره کاتالوگ

شماره کاتالوگ ماده شیمیایی با اسامی دیگری نیز معرفی می شود به عنوان مثال:
Cataloge Number(Cat No) – Product No – Art(Article No) – Part No – Order No  وکه هر کمپانی از یکی از این نام ها به عنوان شماره کاتالوگ محصولات خود بهره می برد.

با جستجوی کاتالوگ نامبر یک ماده در داخل سایت شرکت تولید کننده می توان به برخی اطلاعات محصول همچون برگه اطلاعات ایمنی، برگه مشخصات محصول، فرمول خطی، وزن مولکولی، اسامی مترادف، شکل ساختاری و ... دسترسی داشت.

فرمت شماره کاتالوگ

ارقام و حروف تشکیل دهنده شماره کاتالوگ از هیچ قاعده کلی پیروی نمی کند و معمولا هر کمپانی بنا بر سیاست خود، یک نوع فرمت خاص را برای شماره کاتالوگ محصولات خود در نظر می گیرد.
گاهی تنها با ارقام معرفی می شود و گاهی ترکیبی از حروف و ارقام است.

اطلاعاتی که شماره کاتالوگ در اختیار ما می گذارد

با جستجوی شماره کاتالوگ یک ماده در داخل سایت شرکت تولید کننده می توان به برخی اطلاعات محصول همچون برگه اطلاعات ایمنی، برگه مشخصات محصول، فرمول خطی، وزن مولکآولی، اسامی مترادف، شکل ساختاری و دسترسی داشت.

 

CAS نامبر

رجیستری ماده شیمیایی، یکی دیگر از مشخصات تولیدی محصول می باشد که بر روی بسته بندی محصول نیز درج می شود. کد رجیستری برخلاف شماره کاتالوگ تنها با CASNo شناخته می شود CAS No یا شماره ریجستری صرفا از ارقام تشکیل شده است.

رجیستری نامبر از سه قسمت تشکیل شده است که با خطوط تیره از هم جدا شده اند.

cas number مواد شیمیایی مخفف  (Chemical Abstracts Service) یا cas No یا شماره رجیستری مواد شیمیایی در اصل یک سیستم کد گذاری استاندارد عددی با فرمت xxx-xx-x که توسط انجمن شیمی آمریکا که معتبرترین و به روز ترین مرجع علمی در دنیاست برای شناسایی عناصر و ترکیبات شیمیایی مختلف وضع شده است و به دلیل اینکه ممکن است یک ماده اسامی مختلفی و مترادفی داشته باشد هدف این سیستم آسان نمودن جستجوی اطلاعات مواد می‌باشد. تاکنون بیش از ۱۵۴ میلیون ماده معدنی و آلی مانند نمک ها، پلیمرها، آلیاژها و سایر ترکیب‌ها به این روش طبقه بندی شده و به آنها cas number اختصاص یافته است.

فرمت cas number

cas number مواد شیمیایی یک شماره یا کد است که حداکثر از۱۰ رقم تشکیل شده‌است این اعداد توسط پاره خط‌ هایی به سه قسمت تقسیم می‌شود.

  • قسمت اول معمولا ۲ تا ۵ رقم را شامل می شود و گاهی بیشتر می‌باشد.
  • قسمت دوم که شماره میانی است دو رقمی می‌باشد.
  • قسمت آخر یک رقم را در بر می‌گیرد.


با جستجوی رجیستری نامبر یک ماده در داخل سایت شرکت تولید کننده می توان به اطلاعات ماده با گریدهای مختلف و با حجم های متفاوت که توسط آن کمپانی تولید می شود دسترسی پیدا کرد.

 

انواع گرید مواد شیمیایی

ضروری است که همه افراد در زنجیره تأمین حفاظت، گریدهای مختلف مواد شیمیایی و کاربردهای آنها را بدانند و درک کنند.

مواد شیمیایی و معرفها نقش مهمی در ساخت و آزمایش محصولات دارویی ، دستگاههای پزشکی ، بیولوژیک ، محصولات مبتنی بر سلول و بافت و بسیاری از راه حلهای مرتبط با مراقبت های بهداشتی دارند.

  • گرید تحلیلی Analytical chemistry grade

خلوص استثنائی تقریبا نزدیک به بیشتر از ۹۹ درصد

  • گرید آزمایشگاهی Laboratory chemistry grade

بسیار خالص نزدیک به بیشتر از ۹۷ درصد

  • گرید عمومی / آزمایشگاهی Laboratory/ General chemistry grade

درجات متغیری از خلوص بسته به نوع استاندارد

  • گرید عمومی General chemistry grade

خالص تقریبا نزدیک به بیشتر از ۹۵ درصد

  • گرید صنعتی Industrial chemistry grade

ناخالص بیشتر از تقریبا ۹۰ درصد

بنابراین مواد شیمیایی با توجه به گرید آن دارای درصد خلوص های متفاوتی هستند. مواد شیمیایی با گریدهای بالاتر می توانند برای کاربردهای دارای حساسیت پایین تر نیز مورد استفاده قرار گیرند. اصطلاح کیفیت در دنیای مواد شیمیایی و مواد آزمایشگاهی به هر دو عبارت خلوص ماده و ناخالصی های آن اشاره دارد و مشخص میکند که ماده مورد نظر برای چه کاربردی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
 

ارتباط با دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران

شما میتوانید جهت استعلام قیمت مواد شیمیایی و پیدا کردن کد مرک  مواد شیمیایی با کارشناسان شرکت دایا اکسیر تماس حاصل بفرمایید. همچنین این شرکت نمایندگی سیگما آلدریچ در ایران میباشد که از طریق فروشگاه اینترنتی مواد شیمیایی امکان خرید محصولات سیگما آلدریچ با قیمت های مناسب فراهم گردیده است.

شماره تماس فروش مواد شیمیایی:

شماره تماس 22327043-021

تلگرام، واتساپ و پیامک 09017777023

کارشناسان ما سریعا پاسخگو میباشند.

 

منبع:  dayaexir.com دایا اکسیر شرکت فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی