بهترین راه یادگیری ریاضی کنکور

ریاضی کنکور از درس­هایی است که هم در کنکور ریاضی و هم در کنکور تجربی و هم در کنکور انسانی تأثیر بسیار زیادی دارد اما معمولاً بچه­ها خاطرۀ خیلی خوبی از این درس ندارند و به خاطر اینکه احساس خوبی نسبت به ریاضی کنکور ندارند، خیلی در سال کنکوری­شان برای این درس، برنامه ریزی دقیقی انجام نمی­دهند و به نحوی سعی می­کنند با افزایش درصد خود در درس­های دیگر جای این درس را پُر کنند.

واقعیت این است که در سطح دبیرستان، درسی ساده است که اگر درست تدریس شود همۀ بچه­های رشته­های ریاضی، تجربی و انسانی به سادگی از پس آن بر می­آیند.

چگونه ریاضی کنکور را آسان یاد بگیریم؟

در مرحلۀ اول باید فراموش کنیم که چه خاطرات بدی از کلاس­های ریاضی داشتیم و چه اذیت هایی سر کلاس ریاضی شدیم و به خاطر ننوشتن تکالیفمان، ما را از کلاس ریاضی کنکور بیرون کردند.

تمام این خاطرات را که کنار بگذاریم یک چیز باقی می­ماند، آن هم پایۀ ضعفیفی است که ریشۀ آن به دوران ریاضی دبستان برمی­گردد.

در حقیقت امر واقعیت این است که بچه­ها و کنکوری­ها آشنایی خیلی خوبی با نیازی که انسان برای اختراع اعداد و دانش ریاضی داشته است ندارند.

فرض کنیم که ابزاری مثل چکش را به شما نشان بدهند، و فقط از جنس بدنه، جنس دسته و ضربات محکمی که می­تواند بکوباند صحبت بکند و ده سال فقط در مورد ساختار و جنس بدنۀ چکش برای شما صحبت کنند، آیا شما با چکش آشنا می­شوید؟ خیر.

اما اگر بدانید که انسان به چه دلیلی چکش را اختراع کرد، احساس بهتری برای فراگیری دانش مربوط به چکش پیدا می­کنید و حتی یاد می­گیرید که چگونه از آن استفاده کنید و در کنارش یاد می­گیرید که چکش برای فرو کردن میخ در اجسام است و با موضوع دیگری به نام میخ آشنا می­شوید اما آیا در مورد ریاضی برای شما چنین چیزی را بیان کردند؟ خیر.

تنها چیزی که در مورد ریاضی می­دانید جنس بدنۀ آن است و اصلاً نمی­دانید که این ابزار بسیار مهم چگونه به انسان کمک کرده است که بتواند اوضاع اطراف خود را تحت کنترل دربیاورد و چگونه ریاضی تأثیر بسزایی در شکل­ گیری تمدن داشته است. شاید وقتی صحبت از تاریخچه و قصه­های اولیۀ مربوط به علوم و دانش­های مختلف، مثل ریاضی می­شود؛ شما کمی حوصله­تان سر برود. اما اگر خوب دقت بکنید، می­بینید که همین تاریخچه­ها به شما کمک می­کند تا ارتباط ذهنی بهتری با ریاضی و هر ابزار دیگری که تاریخچه آن را می­دانید برقرار کنید و لوازم جانبی که به آن ابزار مرتبط هستند را بهتر درک کنید.

چگونه با ریاضی کنکور آشتی کنیم؟

در این مرحله من نقل قولی از محمد قاسمی، یکی از معلم ریاضی­های معروف کنکور برای شما می­آورم که به شدت تأکید بر آشتی با ریاضی دارد.

آشتی با ریاضی دقیقاً نشان­ دهندۀ این است که شما با ریاضی قهر هستید و ریاضی کنکور که درس مهمی در کنکور شما است را با قهر و ناراحتی نگاه می­کنید.

حال برای آشتی با ریاضی کنکور، شما باید ابتدا به سراغ پایۀ خود بروید و پایۀ خود را تقویت کنید.

پایۀ ریاضی از شناخت اعداد و معادله بدست می­آید.

اگر درک خوبی از اعداد و معادلات داشته باشید به خوبی می­توانید تمام مباحث ریاضی را بدون هیچ مشقتی، یاد بگیرید که اتفاقاً در سایت konkur.tv آموزش­های رایگانی برای همین موضوع قرار داده شده است.

 

مشکلات ریاضی کنکور از دبستان است نه از دبیرستان()

 

 

مسلماً در ریاضی کنکور هیچ سوالی از دبیرستان طرح نمی­شود.

اما وقتی خوب مشکلات بچه­ها در ریاضی را بررسی می­کنید، مشکل اصلاً سر این نیست که یک پارامتر ریاضی یا سینوس و کسینوس را نمی­فهمد.

مشکل از آنجایی است که اصل داستان؛ یعنی درک اینکه انسان چرا اصلاً باید این فرمول­ها را اختراع می­کرد را نمی­فهمد و متوجه نمی­شود!

از همان ابتدا، زمانیکه اعداد را معرفی می­کرد به جای اینکه عدد یک و دو و سه را پای تخته بنویسد، به بچه­ها تفهیم می­کرد که انسان اولیه اصلاً چیزی به نام عدد نداشته، و اینها فقط قراردادهای میان انسان­ها برای راحت­تر کردن امور هستند، بچه­های دبستانی خیلی ساده­تر با موضوع ریاضی کنار می­آمدند و این تمسخر اولیه که ریشه در دبستان دارد و تا به ریاضی کنکور می­رسد شکل نمی­گرفت.

 

 

به ریاضی کنکور فرصت دهید تا با او آشتی کنید

معلم­های باتجربۀ ریاضی کنکور به خوبی می­دانند که دانش آموزی که تازه می­خواهد فرآیند حل مسئله و ریاضی کنکور را یاد بگیرد و خود را در ریاضی کنکور ضعیف می­بیند، مطمئناً در ابتدای کار به راحتی نمی­تواند همۀ مسئله­ها را حل کند و از هر ده مسئله­ای که به او می­دهند احتمالاً یکی را کامل حل می­کند.

دلیل این امر هم این است که معمولاً دانش آموزان در ابتدای کار هرچند مطلب و موضوع را خوب یاد می­گیرند اما اعتماد به نفس لازم برای حل مسئله را بدست نمی­آورند و این اعتماد به نفس، باید آرام آرام شکل بگیرد تا جایی که بعد از گذر چند هفته، به مهارتی در حل مسئله می­رسند که از هر ده سوال حداقل هفت یا هشت تای آنها را به درستی حل می­کنند و بعد از گذر چند ماه از هر ده سوال احتمالاً تمام آنها یا حداقل نُه تا از آن را حل می­کنند فقط استمرار در این مسیر بسیار مهم است.

ریاضی کنکور نیازمند مهارت حل مسئله است و این مهارت حل مسئله، امری است که با استمرار و تکرار حل مسئله بدست می­آید.

در این مسیر، معلمین ریاضی کنکور بسیار تأثیر گذار هستند و باید با شفقت بسیار بالا و حالتی بسیار حمایت­گر از دانش آموز کنکوری­ای که با ریاضی کنکور آنچنان ارتباط برقرار نمی­کند همراه شوند تا دانش آموز کنکوری را با ریاضی کنکور آشتی دهند.