علت داغ شدن کمپرسور کولرگازی اجنرال

علت داغ شدن کمپرسور کولرگازی اجنرال

داغ شدن کمپرسور کولرگازی اجنرال وضعیت خطرناکی است که می تواند باعث خاموشی این دستگاه شود. کمپرسور اصلی ترین عضو دستگاه کولرگازی است و در صورت نیم سوز شدن یا خرابی موجب بلااستفاده شدن این دستگاه می شود. چنانچه علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی مشخص نشود؛ ممکن است این دستگاه به دلیل داغ شدن مداوم بسوزد و برای تعمیرات آن نیاز به پرداخت هزینه هنگفتی باشد. برای اینکه بتوانید تعمیر کولر گازی اجنرال را انجام دهید؛ باید با علت های داغ شدن کمپرسور آشنا باشید. در این مطلب به معرفی کامل علت های گرم شدن بیش از حد کمپرسور کولرگازی اجنرال می پردازیم؛ تا بتوانید این مشکل را به درستی رفع کنید.

8 دلیل داغ شدن کمپرسور کولر گازی

کثیف شدن کندانسور کولرگازی اجنرال

ساده ترین علت داغ شدن کمپرسور کولرگازی اجنرال، کثیف شدن بیش از حد کندانسورها است که در پنل بیرونی این دستگاه تعبیه شده اند. وظیفه اصلی کندانسورها این است که گرمای محیط داخلی ساختمان را به بیرون انتقال دهند. کندانسورها دارای تعدادی کویل هستند. چنانچه این کویل ها کثیف شوند؛ نمی توانتد مانند قبل گرما را از داخل ساختمان به بیرون انتقال دهند. همین موضوع سبب می شود تا کمپرسور کولرگازی به دلیل گرم بودن محیط دائماً و بدون استراحت کار کند. کار کردن مداوم کمپرسور باعث داغ شدن آن می شود. قبل از تعمیر کولر گازی، تمیز کردن کویل ها می تواند راه حل مشکل داغی کمپرسور کولرگازی اجنرال باشد.

کم شدن گاز مبرد کولرگازی اجنرال نسبت به اندازه استاندارد

کولرهای گازی از نوعی گاز مبرد برای تولید سرما استفاده می کنند. این نوع گاز در کولرهای گازی دارای اندازه استانداردی است. بنابراین؛ اگر از اندازه استاندارد کمتر شود؛ محیط ساختمان مانند قبل خنک نمی شود و کمپرسور کولر با فشار بیشتری کار می کند. این مسئله معمولاً به دلیل سرویس نکردن کولرگازی اجنرال اتفاق می افتد. اگر علت داغ شدن کولرگازی اجنرال کم شدن گار مبرد نسبت به اندازه استاندارد آن باشد؛ می توان با سرویس کردن این دستگاه یا شارژ گاز مبرد، این مشکل را به طور کامل رفع کرد.

کم شدن گاز مبرد کولرگازی اجنرال نسبت به اندازه استاندارد

نصب کندانسور کولرگازی اجنرال در محل اشتباه

کندانسور کولرگازی اجنرال با جذب گرما از محیط و انتقال آن به محیط بیرون می تواند نقش قابل توجهی در ایجاد سرمایش داشته باشد. اگر کندانسور کولرگازی اجنرال در محیط هایی مانند زیر نور مستقیم خورشید، مقابل درختان و...نصب شود، نمی تواند وظیفه خود را که انتقال گرما به بیرون است را درست انجام دهد. در چنین شرایطی کمپرسور کولرگازی اجنرال به اندازه ای فشار می آورد تا محیط داخل ساختمان خنک شود و همین مسئله باعث داغ شدن آن می شود. با قطع کردن شاخه های درختان و نصب سایبان در اطراف پنل بیرونی می توان تا حد زیادی مانع اختلال عملکرد کندانسور کولرگازی و در نتیجه داغی بیش از حد کمپرسور شد.

نصب کندانسور کولرگازی اجنرال در محل اشتباه

اختلال در عملکرد فن کولرگازی اجنرال

بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی اجنرال به دلیل خراب شدن همان قطعه کمپرسور است. اما در بسیاری از موارد دلیل داغ شدن کمپرسور کولرگازی اجنرال ناشی از خراب شدن قطعات دیگر این وسیله سرمایشی است. یکی از قطعات کولرگازی که می تواند در صورت خراب شدن باعث داغ شدن کمپرسور شود، فن این دستگاه است. فن کولرگازی باید به خنک کردن تمام قطعات کولرگازی بپردازد؛ تا بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند. در صورتی که این فن خراب شود و قادر به خنک کردن قطعات کولرگازی نباشد، کمپرسور داغ می کند یا نیم سوز می شود.

کثیف شدن فیلتر کولرگازی اجنرال

در کولرهای گازی از نوعی فیلتر هوا برای جلوگیری از ورود هوای آلوده و گرد و غبار به داخل محیط ساختمان استفاده می شود. وظیفه اصلی این فیلترها جذب آلودگی ها از هوای دریافتی محیط داخل ساختمان است. به مرور زمان فیلترها به دلیل جذب حجم زیادی از ذرات آلوده کثیف می شوند و کارایی خود را از دست می دهند. این مسئله روی عملکرد کمپرسور کولرگازی اجنرال تاثیر می گذارد و باعث داغ شدن آن می شود. در بعضی از کولرها با شستشوی فیلتر امکان استفاده از آن وجود دارد. در انواع دیگر کولرهای گازی می توان با تعویض فیلتر مشکل داغ شدن کمپرسور کولرگازی اجنرال را به طور کامل رفع کرد.

بالا رفتن ولتاژ برق ساختمان به علت نوسانات جریان برق

اگر از سالم بودن کمپرسور کولرگازی خود و سایر قطعات آن اطمینان دارید؛ بد نیست به عملکرد جریان برق نگاهی بیندازید. متاسفانه در فصل های گرم سال به دلیل استفاده مداوم از کولرهای گازی، جریان برق با نوسان همراه است و این موضوع باعث قطع و وصل شدن برق ساختمان ها می شود. اگر بعد از نوسانات ناگهان ولتاژ برق افزایش پیدا کند، قطعاتی چون خازن ها می سوزند که اعث داغ شدن کمپرسور کولرگازی اجنرال می شوند. برای جلوگیری از داغ شدن کمپرسور کولرگازی اجنرال هنگام نوسانات جریان برق، کافیست تا از یک محافظ در ورودی این دستگاه استفاده کنید.

مناسب نبودن ظرفیت کولرگازی اجنرال نسبت به محیط ساختمان

یک علت شایع داغ شدن کمپرسور کولرگازی اجنرال، کار کردن مداوم این قطعه است. اما چه عاملی باعث می شود تا کمپرسور به طور مداوم کار کند؟ یکی از دلایل کار کردن مداوم کمپرسور که در نهایت باعث داغ شدن آن می شود؛ ظرفیت نامناسب کولرگازی اجنرال با توجه به متراژ ساختمان است. اگر کولری با ظرفیتی کم برای محیطی با متراژ زیاد خریداری شود؛ باید به صورت دائم کار کند تا بتواند تا حدودی فضای ساختمان را خنک کند. این موضوع فشار زیادی به کمپرسور کولرگازی وارد می کند و در برخی از موارد باعث نیم سوز شدن یا سوختن این قطعه کولر می شود.

قدیمی شدن کولرگازی اجنرال

کولرهای گازی سالیان زیادی است که وارد بازار شده اند و برای تولید سرمایش در محیط های بزرگ و کوچک استفاده می شوند. این دستگاه مانند سایر لوازم برقی دارای عمر مفیدی است. منظور از عمر مفید این است که تا زمان خاصی کارکرد مناسبی دارد و بعد از مدتی کارایی خود را از دست می دهد و بلااستفاده می شود. در صورتی که کولرگازی اجنرال قدیمی باشد، توانایی خنک کردن محیط را از دست می دهد و همین موضوع سبب می شود تا کمپرسور کولرگازی اجنرال جهت تلاش بیشتر برای خنک کردن محیط داغ شود و بسوزد.