10 دانشگاه برتر برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی از امتیازات مهمی است که علاقه مندان و متقاضیان بایستی که بدان توجه داشته باشند. منتها برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های ایتالیا متقاضیان نیازمند اثبات مهارت زبان خودشان غالبا در سطح B2 هستند و جالب است بدانید که معیار اغلب دانشگاه های ایتالیایی نیز ارزیابی از طریق آزمون ورودی و یا مصاحبه می باشد. مثلا مهارت زبان متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا از طریق آزمون IMAT مشخص می شود.

  • شرایط مدرک زبان برای تحصیل در ایتالیا 2023 چیست؟
  • آیا امکان تحصیل در دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی فراهم است؟
  • بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل به زبان انگلیسی کدامند؟
  • هزینه تحصیل در این دانشگاه ها چقدر است؟

ضمنا برای متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا نیز فرصت ها و امتیازات مختلفی وجود دارد. مثلا آنها نیز می توانند حین تحصیل به کار دانشجویی پرداخته و یا از فرصت های بورس تحصیلی ایتالیا بهره مند شوند و یا پس از اتمام تحصیلاتشان در این کشور با هدف جستجوی کار به مدت 12 ماه دیگر بمانند. با این شرایط مطمئنا ایتالیا مقصد مناسبی برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی محسوب می شود. و شما عزیزان در صورت تمایل به کسب مشاوره درباب شرایط اعزام دانشجو به ایتالیا 2023 می توانید با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه شوید.

چرا تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی؟

ایتالیا جزء کشورهایی است که امکان تحصیل در اغلب دانشگاه های آن به زبان انگلیسی فراهم است و از مهمترین دلایل برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحصیل کیفیت بالا
  • دانشگاه های برتر
  • هزینه تحصیلی پایین
  • بورس تحصیلی
  • کار دانشجویی

دانشگاه ها جهت تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

پس یافتن دانشگاه های ایتالیایی که برنامه تحصیلی خودشان را به زبان انگلیسی ارایه می دهند، خیلی آسان است. منتها در این میان یافتن دانشگاهی که هم به لحاظ کیفی و هم کمی در سطح بالایی باشد کمی کار دشواری است. در این مورد می توان از رنکینگ های بین المللی مثل QS بهره گرفت. بر همین اساس نیز از برترین دانشگاه های ایتالیایی جهت تحصیل به زبان انگلیسی می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

  1. دانشگاه پلی تکنیک میلان
  2. دانشگاه بولونیا
  3. دانشگاه ساپینزای رم
  4. دانشگاه پادوآ
  5. دانشگاه میلان
  6. دانشگاه پلی تکنیک تورین
  7. دانشگاه پیزا
  8. دانشگاه ویتا- سالوته سن رافائل
  9. دانشگاه فدریکو 2 تاپل
  10. دانشگاه ترنتو

مخارج تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

آیا شما نیز مایل به تحصیل در دانشگاه های ارزان ایتالیا هستید؟ در این مورد حتما این نکته مهم را مدنظرتان قرار دهید که دانشگاه های دولتی ایتالیا گزینه خیلی خوبی هستند. چرا که متوسط هزینه تحصیل سالانه در این نوع دانشگاه های ایتالیا بین 900 الی EUR 4000 (یورو) متغیر است. ولی همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، میانگین شهریه سالیانه دانشگاه های خصوصی در ایتالیا از 6000 الی EUR 20000 (یورو) متغیر است:

 

علاوه بر شهریه تحصیلی همچنین هزینه زندگی در ایتالیا نیز مطرح می باشد. هزینه ای که بار آن نیز مستقیما بر دوش دانشجو است. بر طبق آخرین آمارها نیز میانگین هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا بین 500 الی EUR 800 (یورو) است. که این رقم برای شهرهای بزرگتری مثل میلان و رم بالاتر از بقیه شهرهاست. همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، ارزانترین شهرهای دانشجویی ایتالیا برای دانشجویان بین المللی نیز به ترتیب شهرهای باری، سینا و مسینا می باشد:

 

 تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی

واقعیت امر این است که امکان ندارد دانشگاه رایگانی را در کشور ایتالیا مخصوصا انگلیسی زبان پیدا بکنید. با این حال شما به عنوان دانشجوی بین المللی می توانید از مزایای بورس تحصیلی ارایه شده توسط دانشگاه ها و دولت ایتالیا بهره مند شوید. این بورسیه ها به شما در تامین خرج و مخارج تحصیلیتان در ایتالیا کمک می کنند. از جمله این بورسیه ها در کشور ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

شرایط بورسیه ایتالیا در سال تحصیلی 2024- 2023

همان طوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، امکان تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی همراه با اخذ بورس تحصیلی وجود دارد. این بورسیه ها در ایتالیا به دو نوع بورس دولتی و نیز بورس دانشگاهی دسته بندی می شوند و مبنای اعطای آنها به دانشجویان متقاضی نیز اثبات شایستگی تحصیلی است. به عبارت دیگر، دانشگاه های ایتالیایی بر اساس یک و یا ترکیبی از معیارهای زیر ممکن است به متقاضیان بورس اعطاء کنند:

  • نتیجه آزمون ها مثل آزمون IMAT برای دانشجویان پزشکی
  • معدل کل GPA
  • تعداد واحدهای گذرانده
  • فعالیت های علمی و پژوهشی دانشجو

بورسیه های دولتی ایتالیا که با عنوان Diritto allo Studio Universitario و یا DSU شناخته می شوند معمولا بخشی از مخارج زندگی دانشجویان در ایتالیا را جبیران می کند. و ممکن است مبلغ آن بین 6000 الی EUR 10000 (یورو) متغیر باشد. در ضمن طبق قانون ایتالیا، دانشجویان بین المللی در این کشور مجازند تا حین تحصیلاتشان ماکسیمم 20 ساعت در هفته و در طی تعطیلات نیز تا 40 ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازند.

صفر تا صد درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا

مطابق قوانین و مقررات کشور ایتالیا، دانشجویان غیراروپایی به منظور تحصیل در ایتالیا حتما بایستی درخواست ویزای تحصیلی دهند که عموما این نوع ویزای ایتالیا نیز از انواع ویزاهای ملی تایپ D یا بلند مدت می باشد. فرآیند درخواست این ویزا نیز از لحظه ای شروع می شود که متقاضی بتواند از دانشگاه مورد نظرش در ایتالیا دعوتنامه پذیرش خود را بگیرد. این ویزا را نیز مثل بقیه ویزاهای ایتالیا بایستی از طریق سفارت ایتالیا درخواست کرد.

 

فلذا پس از دریافت وقت قبلی سفارت ایتالیا و تکمیل فرم درخواست، متقاضیان با تحویل مدارک زیر می توانند ویزای خودشان را از سفارت ایتالیا درخواست دهند:

مدارک لازم برای درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا 2023

مدارک

شرایط

پاسپورت ملی

با اعتبار بیش از 3 ماه

دعوتنامه

از دانشگاه ایتالیایی

عکس پاسپورتی

جدید مطابق استاندارد عکس ایتالیا

فرم درخواست

مخصوص ویزای تحصیلی ایتالیا

کپی از بلیط مسافرتی

-

گواهی عدم سوء سابقه

-

مدرک مهارت زبان

انگلیسی یا ایتالیایی در سطح B2

تمکن مالی کافی

به میزان ماهیانه حداقل حدود EUR 900 (یورو) در حساب شخصی

گواهی اسکان در ایتالیا

اجاره نامه یا کارت خوابگاه

بیمه سلامت

با پوشش دهی مخارج درمانی تا سقف EUR 30000 (یورو)

رسید واریز هزینه درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا

در حدود EUR 75 (یورو)

ناگفته نماند که دارندگان ویزای تحصیلی ایتالیا در عرض 8 روز پس از ورود به ایتالیا ضمن مراجعه به دفتر پست محلی بایستی برای تحویل درخواست مجوز اقامتی (permesso di soggiorno) اقدام نمایند. اگر شما هم علاقه مند تحصیل در ایتالیا هستید توصیه می شود کلیه مراحل اعزام دانشجو به ایتالیا را با وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت طی کنید.