پاسخ سوالات فصل 9 علوم تجربی هفتم راهنمایی

 

فعالیت صفحه 73 فصل 9 علوم تجربی هفتم راهنمایی

سوال

نمودار زیر درصد مصرف انرژی های مختلف را در همه کشورها در سال 92 نشان میدهد. با توجه به این نمودار به پرسش ها پاسخ دهید

الف) چند درصد از مصرف انرژی کل جهان از سوخت های فسیلی تامین شده است ؟

پاسخ

85% از سوخت های فسلی

سوال

ب) اگر مصرف سوخت های فسیلی با همین روند ادامه یابد چه مشکلاتی ممکن است رخ دهد؟

پاسخ

چون سوخت های فسیلی از منابع تجدید نشدنی هستند و تمام میشوند همچنین با تولید گرما و کربن دی اکسید باعث آلودگی محیط زیست میشود

سوال

پ) دانشمندان پیشبینی کرده اند که مصرف انرژی در جهان حدود 30 سال آینده دو برابر میشود. یعنی جهان در سال 2040 میلادی تقریبا دو برابر امروز به انرژی نیاز دارد. به نظر شما بشر در آینده این انرژی را از چه منابعی میتواند تامین کند؟

پاسخ

امواج دریا، باد، انرژی زیست گاز، انرژی خورشیدی

سوال

ت) تحقیق کنید از میان نزدیک به 200 کشور در جهان در چه کشورهایی از سوخت های هسته ای برای تامین انرژی استفاده میشود؟

پاسخ

ایران، فرانسه، روسیه، بریتانیا، ژاپن، کره جنوبی، آلمان، کانادا، هند، چین، سوئد، اوکراین، اسپانیا، بلژیک، تایلند، چک، اسلوانی، بلغارستان، مجارستان، فنلاند، بزریل، آفریقای جنوبی، مکزیک، رومانی، پاکستان، آرژانتین، لیتوانی، هلند، امریکا، ارمنستان

فعالیت صفحه 74 فصل 9 علوم تجربی هفتم راهنمایی

سوال

شکل زیر مراحل تولید انرژی الکتریکی را از سوخت های فسیلی نشان میدهد. به کمک اعضای گروه خود گزارشی بنویسید که در آن چگونگی تبدیل انرژی ذخیره شده در سوخت های فسیلی به انرژی الکتریکی بیان شود. در این گزارش همچنین به برخی از مهم ترین معایب و مزایای سوخت های فسیلی برای تولید انرژی الکتریکی اشاره کنید.

پاسخ

این سوخت های فسیلی میسوزند و آب بخار میشود و بخار با انرژی جنبشی خود، توربین را میچرخاند و این توربین باعث میشود ژانراتور بچرخد و برق تولید شود. بخاط آب هم طی عمل میعان دوباره به مخزن آب برگردانده میشود.

مزایای سوخت های فسیلی: همیشه در دسترس هستند و به سادگی تهیه میشوند. ارزان و زیاد میباشند

معایب سوخت های فسیلی: منابع آنها محدود میباشد و بعد از مصرف جایگزین نمیشوند. اگر با گاز های الاینده مثل کربن دی اکسید تولید شوند باعث آلودگی هوا میشوند. باعث گرما و گازهای اضافی میشود.

فعالیت صفحه 78 فصل 9 علوم تجربی هفتم راهنمایی

سوال

در محلی که زندگی میکنید به طور میانگین در طول روز چند ساعت هوا آفتابی است؟ آیا سرمایه گذاری برای استفاده از انرژی خورشیدی میتوانید یکی از گزینه های مناسب در محل زندگی شما باشد؟

پاسخ

بستگی به شهر محل سکونت دارد.

 

منبع: جواب سوالات فصل 9 علوم تجربی هفتم راهنمایی