مقدمه:

بدون شک هر انسانی را نمیتوان شایسته رفاقت و دوستی دانست، یک دوست خوب کسی است که دارای صفات نیکو و پسندیده باشد و رفاقت با او برای ما دارای منافع دنیوی و اخروی باشد.

تنه ی انشا:

دوست خوب کسی است که ارتباط با او براساس پیوندهای معنوی برقرار باشد، یک دوست خوب باید صفات خوبی داشته باشد، عاقل و خوش اخلاق باشد، اهل گناه نباشد و حرص دنیا را نخورد راز دار باشد عیب دوستش را عیب خود بداند و در سختیها در کنار انسان باشد و به او کمک کند خوبی و بدی دوست خود را خوبی و بدی خود بداند.

دوستی یعنی یاری، رفاقت، عشق و محبت، همدلی و همزبانی بین دو نفر بدون رابطه ی خویشاوندی. دوستی یک رابطه کامل و برتر از معاشرتهای ساده است یک شخص ممکن است در محیط زندگی با محل کار یا سر کلاس با اشخاص مختلفی برخورد داشته باشد بدون اینکه بین آنها صمیمیت و همدلی باشد این گونه روابط را نمی توان دوستانه نامید.

دوستی گوهری گران سنگ و رابطه ای عمیق از دل و جان است که انسانها را به هم پیوند میدهد، به فرموده امام علی(ع) که می فرماید دوستان یک روحند در جسم های گوناگون و جداجدا، هیچ چیز برای انسان غم انگیزتر از این نیست که در این دنیای پهناور احساس کند که هیچ قلبی برای او نمی تپد همان گونه که بدن انسان تحت تاثیر خوراکیهای گوناگون قرار میگیرد روح و روان او نیز از راههای مختلف از جمله محیط زندگی همراهی با دوستان صفت های زشت و زیبا را کسب می کند، تاثیر دوست در زندگی و سرنوشت ما انسانها  و اهمیت آن چیزی نیست که بتوان آن را منکر شد.

از نظر اسلام کسانی که کارهای زشت و ناپسند ما را زینت داده و خوب جلوه می دهند و در صدد برطرف کردن عیب و نقاط ضعف ما نیستند خیانتکارند و لیاقت دوستی و رفاقت را ندارند، اگر بخواهیم دوست خوبی باشیم و مردم به ما اعتماد کنند باید در مورد احساسات رفتار دوستانمان و اینکه چه حسی در مورد دوستی داریم صادق باشیم و این صداقت باعث ارتباط بیشتر با دوستانمان میشود و آنها با ما همدل می شوند و اگر میخواهیم دوستی های پایدار داشته باشیم باید با کسانی دوست شویم که عمیقا برایشان ارزش قائل هستیم و اگر این چنین نباشد دوستیمان دوامی نخواهد داشت.

نتیجه گیری:

دوست خوب همیشه و همه جا در کنار ماست و به ما کمک می کند که مشکلاتمان را حل کنیم و هیچ وقت در صدد سو استفاده از ما نیست و همدل و همزبان با ماست و می تواند بر انتخابهای ما تاثیر مثبت بگذارد، پس سعی کنیم که همیشه بهترین دوستها را انتخاب کنیم و به سوی خوبیها حرکت کنیم تا بتوانیم در زندگی انسان بهتری شویم.   

 

 

انشا آزاد در مورد دوست خوب صفحه 56 نگارش پایه هشتم

این انشا بصورت اختصاصی در درسی فا نوشته شده است، هرگونه کپی برداری ممنوع می باشد.

 

💬 لطفا نظرات خود را در پایین همین پست برای ما ارسال کنید👇👇👇