افزایش تمرکز و بازدهی مطالعه کنکور با تکنیک‌های پیشنهادی مشاور کنکور الف مشاور

راه های تمرکز برای درس خواندن

 

یکی از اصلی ترین دلایل عدم تمرکز و کاهش بازدهی مطالعه کنکور، این است که داوطلب کنکور باید در عرض 1 سال حجم زیادی از منابع را به خوبی مطالعه کند و بر آن مسلط شود، این موضوع باعث ایجاد استرس و سردرگمی می شود و داوطلب نمی داند چگونه و از کدام درس شروع کند، چگونه مطالعه کند و تمامی این مسائل باعث می شود داوطلب کنکور نتواند به خوبی بر روی هر یک از دروس خود تمرکز کند، در صورت عدم تمرکز، بازدهی مطالعه نیز کاهش خواهد یافت.
 

جای نگرانی نیست دوست عزیز! بهتر است بدانید، تمامی داوطلبان کنکور دچار استرس، عدم تمرکز و کاهش بازدهی مطالعه می شوند؛ برای اینکه رتبه برتر شوید، نیاز است در کنار برنامه ریزی کنکور با برخی از تکنیک‌های افزایش تمرکز و یک روش مناسب برای افزایش بازدهی مطالعه آشنا شوید.

در این مقاله قصد داریم بهترین روش‌های افزایش تمرکز و بازدهی مطالعه برای کنکور را به طور کامل برای شما شرح دهیم؛ با ما همراه باشید😉

عواملی که باعث کاهش تمرکز و بازدهی مطالعه می شود

قدم اول برای رهایی از مشکلات مربوط به تمرکز و فراموشی مطالب درسی، این است که عواملی را که باعث نابودی تمرکز و ایجاد حواس پرتی شما می شوند را شناسایی کنید.

خستگی دشمن تمرکز

عواملی که باعث ایجاد حواس پرتی و کاهش تمرکز می شود، به شرح زیر است:

  • استرس بیش از حد برای کنکور
  • خواب ناکافی
  • نوشیدن نوشیدنی‌های خواب آور مانند شیر گرم در روز (بهتر است آخر شب و 1 ساعت قبل از خواب مصرف شود.)
  • موبایل، تماس‌ها و پیامک‌ها
  • استفاده از فضای مجازی مانند اینستاگرام، توییتر، تلگرام و..
  • گرسنگی
  • فشار روانی و اضطراب
  • وجود افکار مزاحم
  • تلویزیون
  • وجود افراد سمی که دائما شما را از سخت بودن کنکور میترسانند
  • نداشتن برنامه ریزی درست و اصولی برای کنکور
  • استراحت ناکافی
  • نداشتن تفریح
  • خستگی (اگر خستگی به صورت مداوم باشد، احتمالا به دلیل کمبود ویتامین و کمبود آهن خواهد بود)
  • بیمار بودن
  • و…

 

افکار مزاحم و رهایی از آن ها

معرفی 4 راهکار مفید افزایش تمرکز

بعد از اینکه عواملی را که باعث کاهش تمرکز شما می شود را شناسایی کردید، سپس باید در جهت رفع آن اقدام کنید، در ادامه روش‌هایی را که باعث افزایش تمرکز شما می شود را برای شما شرح می دهیم:

افکار مزاحم خود را بر روی کاغذ یادداشت کنید

بهتر است بدانید روانشناسان عقیده دارند نوشتن روزمره افکار می تواند استرس شما را کاهش دهد؛ در این بخش برای شما 2 راهکار بسیار عالی معرفی کنیم:

  1. هنگامی که قصد دارید مطالعه خود را شروع کنید، یک کاغذ در کنار کتاب خود قرار دهید، سپس هر فکر مزاحمی که به سراغ شما آمد، آن را بر روی کاغذ خود یادداشت کنید و با خود این قرار را بگذارید که بعد از اتمام مطالعه درباره آن موضوع فکر کنید.
  2. برای کاهش استرس می توانید یک دفترچه بردارید یا در تلگرام خود یک کانال خصوصی ایجاد کنید که حکم دفترچه خاطرات شما را خواهد داشت، سپس شروع به روزانه نویسی کنید، اگر از مسئله ای ناراحت هستید، اگر خوشحالید، اگر حس خوب یا بدی دارید، و… همه آنها را با تمام جزئیات یادداشت کنید؛ بعد از گذشت مدتی متوجه خواهید شد که چقدر روان شما آرامش بیشتری دارد.

 

فضای مجازی را محدود کنید

فضای مجازی یکی از بزرگترین عوامل حواس پرتی و عدم تمرکز است، فقط برای 1 سال سعی کنید آن را محدود یا به طور کلی حذف کنید، نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که می توانید در آنها زمان استفاده از شبکه‌های مجازی را تنظیم کنید تا در یک تایم مشخص فقط بتوانید از آن استفاده کنید، به محض اینکه زمان به اتمام برسد، نرم افزار قفل می شود و دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید.

یک برنامه ریزی اصولی و درست داشته باشید

یکی دیگر از بزرگترین عوامل حواس پرتی و عدم تمرکز، نداشتن یک برنامه درست است؛ برخی از داوطلبین بر این باورند که در سال کنکور فقط باید درس بخوانند و حتی ساعت خواب شبانه خود را کاهش میدهند؛ این باور اشتباه می توانند به دلیل وجود برخی محتواهای زرد درباره افراد موفق باشد، در این محتواها دائما درباره این موضوع صحبت می شود که همگی صبح خیلی زود از خواب بیدار می شدند و تا نیمه شب در حال کار یا مطالعه بودند.

دوست عزیز شما نمی توانید به یک باره تایم مطالعه خود را تا حد زیادی افزایش دهید و از خواب خود بکاهید، شما در کنار مطالعه و تلاش برای رتبه برتر شدن، نیاز به خواب کافی (7 تا 8 ساعت)، استراحت و تفریح نیز خواهید داشت، در غیر این صورت فشار روانی شما افزایش می یابد و کلی صدمه به روان خود خواهید زد، علاوه بر آن بازدهی مطالعاتی شما تا حد زیادی کاهش می یابد و نمی توانید رتبه خوبی در کنکور کسب کنید.

اموزش تمرکز حین درس خواندن در مشاوره تحصیلی با الف مشاور


در صورتی که قصد دارید با راهکارهای بیشتر و تخصصی تر آشنا شوید، به شما پیشنهاد می کنیم به سایت الف مشاور alefmoshaver.com مراجعه کنید، مشاور کنکور الف مشاور راهکارهای تضمینی برای افزایش تمرکز و بازدهی مطالعه، در این سایت ارائه داده اند.

چگونه بازدهی مطالعه کنکور را افزایش دهیم؟

برای اینکه بتوانید در کنکور موفق شوید، باید بر روی مطالب درسی خود به خوبی مسلط شوید، بنابراین بعد از آنکه مشکل عدم تمرکز خود را برطرف کردید، باید یک تکنیک مطالعه مناسب را برگزینید و طبق آن دروس خود را مطالعه کنید؛ یکی از بهترین روش‌های مطالعه که باعث تسلط شما بر روی مطالب درسی می شود و بازدهی مطالعه کنکور را افزایش می دهد، روش SQ3R است، در ادامه مراحل آن را برای شما شرح می دهیم:

  1. پیش خوانی: در این مرحله نیاز است یک دور بخشی که قرار است در آن روز مطالعه کنید را به صورت روزنامه وار بخوانید.
  2. طرح سوال: در این مرحله باید سوالاتی درباره مطالبی را که مطالعه کردید، طرح کنید و سعی کنید به آن پاسخ دهید، اگر به یاد نداشتید نگران نباشید، زیرا در مرحله بعد پاسخ خود را دریافت خواهید کرد.
  3. مطالعه دقیق: در این مرحله دوباره همان بخش را به صورت دقیق مطالعه کنید و زیر نکات مهم خط بکشید.
  4. یادآوری: بعد از مطالعه به صورت دقیق سعی کنید مطالب را به خود یادآوری کنید، در صورتی که بتوانید آنها را برای کسی توضیح دهید، نکات به خوبی در ذهن شما ثبت خواهند شد.
  5. مرور مفید: آن بخشی را که مطالعه کردید، 3 روز بعد سپس 1 هفته بعد، سپس 2 هفته بعد و سپس 1 ماه بعد مرور کنید.

 

به طور کلی نداشتن برنامه ریزی و تکنیک صحیح مطالعه و بسیاری از عوامل دیگر محیطی و روانی باعث کاهش تمرکز و کاهش بازدهی مطالعه شما خواهند شد؛ به یاد داشته باشید که رتبه برتر شدن نیاز به تلاش بیش از حد ندارد، بلکه نیاز به آرامش روان و تمرکز خواهد داشت، بنابراین اگر از مشکل عدم تمرکز رنج می برید، به شما پیشنهاد میکنیم در جهت رفع آن اقدام کنید؛ تیم حرفه ای و کاربلد الف مشاور نیز می تواند به خوبی شما را در این زمینه یاری کند، برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان به سایت الف مشاور مراجعه کنید. ضمنا می توانید الف مشاور را در اینستاگرام از طریق ای دی @alefmoshaver.ir یا https://instagram.com/alefmoshaver.ir  اقدام نمایید.