امتحان نهایی

همواره امتحانات نهایی یکی از پر چالش‌ترین امتحانات در طول تحصیل یک دانش‌آموز است. یکی از دلایل آن تاثیرگذاری معدل امتحانات نهایی در کنکور و دلیل دیگر آن کشوری و هماهنگ بودن این امتحانات است. غیبت در امتحان نهایی در سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های اصلی برای کنکوری‌ها است، زیرا این امتحانات درصد بالایی از سهمیه (سهمیه 40 درصد) را در کنکور شامل می‌شوند. برخی از دانش‌آموزان به ‌دلایل مختلفی سر جلسه امتحان حاضر نمی‌شوند و غیبت می‌خورند. اما شرایط غیبت‌ موجه و غیرموجه در امتحانات نهایی چیست و چه پیامدهایی برای آینده تحصیلی دانش‌آموزان به همراه دارد؟

Untitled2.jpg

غیبت در امتحانات نهایی

بهترین راه برای جلوگیری از غیبت در امتحان نهایی، آمادگی کافی برای امتحان است. این آمادگی تنها با داشتن خواب کافی، تغذیه مناسب، حل نمونه سوال امتحانی سال‌های قبل و مطالعه منظم دروس امتحانی امکان‌پذیر می‌شود.

بااین‌حال، همیشه شرایط ثابت نیست. ممکن است اتفاقاتی مانند بیماری، فوت والدین یا نزدیکان، تصادف و یا سایر عوامل تصادفی، همه برنامه‌ها را به هم بریزد. در این شرایط چه‌کاری باید انجام داد؟ آیا غیبت به معنای پایان کار است یا راهی برای موجه‌کردن آن و ادامه مسیر وجود دارد؟

غیبت موجه در امتحان نهایی این‌گونه تعریف می‌شود: غیبت دانش‌آموز به عوامل غیرمنتظره مربوط بوده و او کنترلی در بروز این شرایط نداشته است.

غیبت غیرموجه در امتحان نهایی به معنای غیبت بدون دلیل قانونی است و با اراده شخص دانش‌آموز انجام می‌شود. وقتی دانش‌آموزی بدون هیچ‌ دلیل قانع‌کننده‌ای در امتحان نهایی غیبت می‌کند، نمره صفر برایش لحاظ می‌شود. این غیبت‌کردن گاهی به قیمت مردودی تمام می‌شود و دانش‌آموز باید پایه تحصیلی خود را مجدد بگذراند.

قوانین غیبت در امتحان نهایی و ترمیم معدل

بسیاری از دانش‌آموزان به علت استرس زیاد و عدم آمادگی برای امتحان، به فکر غیبت در امتحان نهایی می‌افتند. در این شرایط، آن‌ها به دنبال راهی برای موجه جلوه‌دادن غیبت‌شان می‌‌گردند؛ مثلا خود را به بیماری می‌زنند یا بهانه‌های دیگری دست‌وپا می‌کنند.

البته موجه‌ نشان‌دادن غیبت در امتحانات نهایی به این سادگی‌ها هم نیست؛ برای موجه‌شدن غیبت، مدارک باید کاملا مستند باشند و دلیلی قابل قبول برای عدم شرکت دانش‌آموز در امتحان محسوب شوند.

قوانین غیبت در امتحان نهایی

برای افراد دارای غیبت موجه در امتحان نهایی و همچنین غیبت غیرموجه، قوانینی اعمال شده است که بر اساس آن در مورد دانش‌آموز غایب تصمیم‌گیری می‌شود. این قوانین عبارت‌اند از:

غیبت موجه در تمامی امتحانات

ممکن است یک دانش‌آموز در نوبت امتحانات نهایی خرداد و شهریور در تمامی امتحانات شرکت نکرده باشد. اگر این غیبت‌ها موجه باشند، حذف درس نمی‌شود و او این فرصت را دارد که در آزمون نهایی دی‌ماه با همان بارم بندی امتحان شرکت کند.

اگر هم دانش‌آموزی غیبت موجه در امتحان نهایی نوبت دوم یا هر دو نوبت داشته باشد، نمرات شهریورماه جایگزین نمرات سالانه آن درس‌ها خواهد شد.

غیبت موجه در امتحانات مستمر

چنانچه دانش‌آموزی در طول سال تحصیلی غیبت موجه داشته باشد و نمرات ارزشیابی مستمر برای او اعمال نشده باشد، نمره امتحان پایانی او به‌جای نمره مستمرش قرار می‌گیرد. این نمره را دبیر مربوطه در برگه ریزنمرات دانش‌آموز ثبت می‌‌کند.

تاخیر در ورود به جلسه امتحان نهایی

امتحانات نهایی به‌صورت هماهنگ و همزمان در کل کشور برگزار می‌شود. دانش‌آموزان باید حداقل 30 دقیقه قبل از شروع آزمون در محل برگزاری امتحان حاضر شوند و تاخیر به معنای غیبت غیرموجه در امتحان نهایی محسوب می‌شود.

وقفه تحصیلی

اگر دانش‌آموزی در نوبت‌های خرداد و شهریور در تمامی امتحانات غیبت موجه داشته باشد، مشمول شرایط وقفه تحصیلی می‌شود. در این شرایط برای دانش‌آموز نمره صفر رد نمی‌شود و او می‌تواند در امتحانات نهایی دی‌ماه شرکت کند و نمره قبولی را بگیرد.

ترک تحصیل پیش از امتحان نهایی

اگر شخصی پیش از شرکت در امتحانات نهایی ترک تحصیل کند، در کارنامه‌اش عبارت «ترک تحصیل» نوشته می‌شود و حتی اگر نمره ارزشیابی مستمر داشته باشد، آن سال جزو سال‌های تحصیلی او محسوب نمی‌شود.

اگر دانش‌آموزی امتحانات نوبت اول را داده باشد و بعد از آن ترک تحصیل کند، در تمامی دروس نوبت دوم غایب غیرموجه به‌حساب می‌آید و در تمامی دروس برایش نمره صفر رد می‌شود.

غیبت غیر موجه در امتحان نهایی

در صورت غیبت در امتحانات نهایی به‌صورت غیرموجه، عبارت ترک تحصیل نیز در کارنامه و سوابق تحصیلی دانش‌آموز درج شده و آن سال تحصیلی جزو سال‌های تحصیلی‌اش به شمار نمی‌رود.

غیبت موجه در امتحانات نوبت اول

اگر در کارنامه امتحانات نوبت اول یا ارزشیابی مستمر کلاسی دانش‌آموز به دلیل غیبت موجه نمره‌ای ثبت نشده باشد، نمرات نوبت دوم به‌جای آن‌ها منظور می‌گردد.

غیبت در امتحانات ترمیم معدل

کسانی که می‌خواهند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند اما به هر دلیلی غایب باشند، قوانین غیبت در امتحان نهایی برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

قوانین ترمیم معدل

قوانین امتحان ترمیم معدل مشابه با امتحان نهایی است اما قوانین دیگری هم دارد:

  • کسانی که می‌خواهند در ترمیم معدل شرکت کنند، باید در یکی از ماه‌های خرداد، شهریور و یا دی‌ماه نام‌نویسی کنند.
  • ثبت‌نام برای ترمیم معدل معمولا یک ماه قبل از برنامه امتحانات نهایی انجام می‌شود.
  • افرادی که دیپلم خود را قبل از سال 1384 گرفته‌اند، مجاز به ثبت‌نام در ترمیم معدل نیستند.
  • افرادی می‌توانند در ترمیم معدل ثبت‌نام کنند که دیپلم دارند؛ یعنی دانش‌آموزان در حال تحصیل در پایه‌های یازدهم یا دوازدهم نمی‌توانند برای ترمیم معدل ثبت‌نام کنند.
  • افراد دارای دیپلم نظام قدیم نیز می‌توانند دروس نهایی سال سوم دبیرستان و نمرات دروس پیش‌دانشگاهی خود را ترمیم کنند.
  • امتحان ترمیم معدل در دو دسته سوال طرح می‌شود: نظام آموزشی قدیم و نظام آموزشی جدید.
  • فرصت ترمیم معدل تنها یک‌بار در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.
  • کلیه افراد متقاضی برای ترمیم معدل که حتی یک نمره کمتر از 20 دارند، می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند.
  • نمرات کسب‌شده در امتحانات نهایی ترمیم معدل، هیچ تاثیری بر روی معدل دیپلم ندارند. این نمرات فقط برای سازمان سنجش معتبر هستند و در سوابق تحصیلی کنکور سراسری تاثیر خواهند گذاشت.

may-2022-desktop.jpg

جمع‌بندی

آخرین و مهم‌ترین امتحان سال تحصیلی برای یک دانش‌آموز، امتحانات نهایی دوازدهم است. این امتحانات برای دانش‌آموزان ارزش و اهمیت زیادی دارد و منجر به استرس و در صورت عدم آمادگی، وسوسه غیبت از حضور در جلسه امتحانی می‌شود. ما در این مقاله به‌صورت کامل شرایط غیبت‌‌های موجه و غیرموجه و پیامدهای آن‌ها را بررسی کردیم. حتما قبل از تصمیم‌گیری در این زمینه، شرایط و ضوابط آن را مطالعه کنید تا به آینده تحصیلی‌تان لطمه‌ای وارد نشود.