بهترین راه یادگیری ریاضی کنکور
ریاضی کنکور از درسهایی است که هم در کنکور ریاضی و هم در کنکور تجربی و هم در کنکور انسانی تأثیر بسیار زیادی دارد اما معمولاً بچهها خاطرۀ خیلی خوبی از این درس ندارند و به خاطر اینکه احساس خوبی نسبت به ریاضی کنکور ندارند، خیلی در سال کنکوریشان برای این درس، برنامه ریزی دقیقی انجام نمیدهند و به نحوی سعی میکنند با افزایش درصد خود در درسهای دیگر جای این درس را پُر کنند.
واقعیت این است که در سطح دبیرستان، درسی ساده است که اگر درست تدریس شود همۀ بچههای رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی به سادگی از پس آن بر میآیند.
چگونه ریاضی کنکور را آسان یاد بگیریم؟
در مرحلۀ اول باید فراموش کنیم که چه خاطرات بدی از کلاسهای ریاضی داشتیم و چه اذیت هایی سر کلاس ریاضی شدیم و به خاطر ننوشتن تکالیفمان، ما را از کلاس ریاضی کنکور بیرون کردند.
تمام این خاطرات را که کنار بگذاریم یک چیز باقی میماند، آن هم پایۀ ضعفیفی است که ریشۀ آن به دوران ریاضی دبستان برمیگردد.
در حقیقت امر واقعیت این است که بچهها و کنکوریها آشنایی خیلی خوبی با نیازی که انسان برای اختراع اعداد و دانش ریاضی داشته است ندارند.
فرض کنیم که ابزاری مثل چکش را به شما نشان بدهند، و فقط از جنس بدنه، جنس دسته و ضربات محکمی که میتواند بکوباند صحبت بکند و ده سال فقط در مورد ساختار و جنس بدنۀ چکش برای شما صحبت کنند، آیا شما با چکش آشنا میشوید؟ خیر.
اما اگر بدانید که انسان به چه دلیلی چکش را اختراع کرد، احساس بهتری برای فراگیری دانش مربوط به چکش پیدا میکنید و حتی یاد میگیرید که چگونه از آن استفاده کنید و در کنارش یاد میگیرید که چکش برای فرو کردن میخ در اجسام است و با موضوع دیگری به نام میخ آشنا میشوید اما آیا در مورد ریاضی برای شما چنین چیزی را بیان کردند؟ خیر.
تنها چیزی که در مورد ریاضی میدانید جنس بدنۀ آن است و اصلاً نمیدانید که این ابزار بسیار مهم چگونه به انسان کمک کرده است که بتواند اوضاع اطراف خود را تحت کنترل دربیاورد و چگونه ریاضی تأثیر بسزایی در شکل گیری تمدن داشته است. شاید وقتی صحبت از تاریخچه و قصههای اولیۀ مربوط به علوم و دانشهای مختلف، مثل ریاضی میشود؛ شما کمی حوصلهتان سر برود. اما اگر خوب دقت بکنید، میبینید که همین تاریخچهها به شما کمک میکند تا ارتباط ذهنی بهتری با ریاضی و هر ابزار دیگری که تاریخچه آن را میدانید برقرار کنید و لوازم جانبی که به آن ابزار مرتبط هستند را بهتر درک کنید.
چگونه با ریاضی کنکور آشتی کنیم؟
در این مرحله من نقل قولی از محمد قاسمی، یکی از معلم ریاضیهای معروف کنکور برای شما میآورم که به شدت تأکید بر آشتی با ریاضی دارد.
آشتی با ریاضی دقیقاً نشان دهندۀ این است که شما با ریاضی قهر هستید و ریاضی کنکور که درس مهمی در کنکور شما است را با قهر و ناراحتی نگاه میکنید.
حال برای آشتی با ریاضی کنکور، شما باید ابتدا به سراغ پایۀ خود بروید و پایۀ خود را تقویت کنید.
پایۀ ریاضی از شناخت اعداد و معادله بدست میآید.
اگر درک خوبی از اعداد و معادلات داشته باشید به خوبی میتوانید تمام مباحث ریاضی را بدون هیچ مشقتی، یاد بگیرید که اتفاقاً در سایت konkur.tv آموزشهای رایگانی برای همین موضوع قرار داده شده است.
مشکلات ریاضی کنکور از دبستان است نه از دبیرستان()
مسلماً در ریاضی کنکور هیچ سوالی از دبیرستان طرح نمیشود.
اما وقتی خوب مشکلات بچهها در ریاضی را بررسی میکنید، مشکل اصلاً سر این نیست که یک پارامتر ریاضی یا سینوس و کسینوس را نمیفهمد.
مشکل از آنجایی است که اصل داستان؛ یعنی درک اینکه انسان چرا اصلاً باید این فرمولها را اختراع میکرد را نمیفهمد و متوجه نمیشود!
از همان ابتدا، زمانیکه اعداد را معرفی میکرد به جای اینکه عدد یک و دو و سه را پای تخته بنویسد، به بچهها تفهیم میکرد که انسان اولیه اصلاً چیزی به نام عدد نداشته، و اینها فقط قراردادهای میان انسانها برای راحتتر کردن امور هستند، بچههای دبستانی خیلی سادهتر با موضوع ریاضی کنار میآمدند و این تمسخر اولیه که ریشه در دبستان دارد و تا به ریاضی کنکور میرسد شکل نمیگرفت.
به ریاضی کنکور فرصت دهید تا با او آشتی کنید
معلمهای باتجربۀ ریاضی کنکور به خوبی میدانند که دانش آموزی که تازه میخواهد فرآیند حل مسئله و ریاضی کنکور را یاد بگیرد و خود را در ریاضی کنکور ضعیف میبیند، مطمئناً در ابتدای کار به راحتی نمیتواند همۀ مسئلهها را حل کند و از هر ده مسئلهای که به او میدهند احتمالاً یکی را کامل حل میکند.
دلیل این امر هم این است که معمولاً دانش آموزان در ابتدای کار هرچند مطلب و موضوع را خوب یاد میگیرند اما اعتماد به نفس لازم برای حل مسئله را بدست نمیآورند و این اعتماد به نفس، باید آرام آرام شکل بگیرد تا جایی که بعد از گذر چند هفته، به مهارتی در حل مسئله میرسند که از هر ده سوال حداقل هفت یا هشت تای آنها را به درستی حل میکنند و بعد از گذر چند ماه از هر ده سوال احتمالاً تمام آنها یا حداقل نُه تا از آن را حل میکنند فقط استمرار در این مسیر بسیار مهم است.
ریاضی کنکور نیازمند مهارت حل مسئله است و این مهارت حل مسئله، امری است که با استمرار و تکرار حل مسئله بدست میآید.
در این مسیر، معلمین ریاضی کنکور بسیار تأثیر گذار هستند و باید با شفقت بسیار بالا و حالتی بسیار حمایتگر از دانش آموز کنکوریای که با ریاضی کنکور آنچنان ارتباط برقرار نمیکند همراه شوند تا دانش آموز کنکوری را با ریاضی کنکور آشتی دهند.