تافل هوم ادیشن (TOEFL HOME EDITION) چیست و موردقبول کدام دانشگاه‌ها است؟

 

 

تافل هوم ادیشن (TOEFL HOME EDITION) در واقع همان آزمون تافل است که به جای برگزاری در سنترهای رسمی اعلامی مجری برگزاری آزمون یعنی ETS، در خانه یا محل کار متقاضی برگزار می‌شود. نسخه هوم ادیشن یا خانگی تافل از سال ۲۰۲۰ میلادی با بسته شدن بسیاری از مراکز برگزاری حضور آزمون تافل، راه اندازی شد تا در روزگار کرونا، پاسخ‌گوی نیاز داوطلبان اخذ مدرک تافل باشد. اگر بلیط هواپیما تهیه کردید و قصد اقدام برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان در سراسر دنیا دارید و خواستار دریافت پذیرش تحصیلی، کسب نمره بالا در آزمون تافل هوم ادیشن می‌تواند راهکاری برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر سراسر جهان باشد.

تافل هوم ادیشن چیست؟

مجری برگزاری آزمون تافل (TEST OF ENGLISH AS FOREIGN LANGUAGE) تصمیم گرفت به دلیل شرایط کرونایی جهان و بسته بودن یا نیمه تعطیل بودن سنترها برای پذیرش متقاضیان اخذ نمره تافل، نسخه خانگی تافل را راه اندازی کند تا با این ابتکار عمل، شمار بسیاری از متقاضیان دریافت نمره تافل جهت اپلای دانشگاه های مختلف سراسر جهان، معطل نمانند.

مجری برگزاری آزمون تافل که سایت رسمی آن در نشانی ETS.ORG در دسترس است، متعهد به حمایت از موسسات و دانشجویان در بحران جهانی بهداشت شد و راه حل برگزاری آزمون در منزل، گزینه‌ای هوشمندانه، مناسب و انعطاف پذیر و ایمن برای سنجش دانش زبان انگلیسی (ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY) داوطلبان (APPLICANTS) است. در دو سال اخیر در ایران و اقصی نقاط جهان، ده ها هزار داوطلب به صورت هوم ادیشن، آزمون تافل داده و نمره دریافت کرده اند.

آزمون تافل هوم ادیشن یا تافل خانگی، از نقاط مختلف جهان از جمله ایران امکان برگزاری دارد و محدودیتی ندارد. تافل هوم ادیشن همان تافل آی بی تی است با این تفاوت که در آزمون تافل، شما بایستی پس از ثبت‌نام اینترنتی، وارد سنتر انتخاب شده می‌شدید و آزمون را به صورت حضوری می‌دادید. اما در آزمون هوم ادیشن، آزمون تافل در ۴ مهارت (SKILL) به صورت اینترنتی و تحت نظارت یک فرد (PROCTOR) برگزار می‌شود.

در واقع در آزمون تافل هوم ادیشن، شما به جای آن‌که وارد محل برگزاری رسمی آزمون در یک شهر شوید، از خانه یا محل کار خود آزمون می‌دهید و بایستی در مدت برگزاری آزمون، روبروی یک وب کم همیشه روشن که متصل به اینترنت باشد قرار گرفته و آزمون بدهید. این وب کم نباید خاموش شود و شما نیز نبایستی به عنوان آزمون دهنده، با خارج از محل برگزاری آزمون در تماس شنیداری و دیداری باشید.

در آزمون تافل هوم ادیشن ۴ مهارت خواندن (READING)، گوش کردن (LISTENING)، نوشتن (WRITING) و صحبت‌کردن (SPEAKING) بررسی شده و به شما نمره داده می‌شود. نمرات مهارت صحبت کردن و نوشتن معمولا یک هفته پس از برگزاری آزمون روی پروفایل شما در سایت ای تی اس درج می‌شود. نمرات مهارت‌های خواندن و گوش کردن نیز معمولا پس از برگزاری آزمون، روی پروفایل شما در سایت ای تی اس منتشر می‌شود.

Online GRE Exam Preparation Course

 

نمره دهی در آزمون تافل هوم ادیشن

نمرات آزمون تافل هوم ادیشن مثل تافل آی بی تی بین ۰ تا ۳۰ است. آزمون تافل هوم ادیشن دارای ۴ مهارت است و هر مهارت، حداکثر ۳۰ نمره دارد. نمره حداکثری در آزمون تافل هوم ادیشن، ۱۲۰ است. کم‌تر داوطلبی موفق به نمره ۱۲۰ می‌شود.

در آزمون تافل هوم ادیشن، نمراتی که زیر ۱۰ در هر مهارت توسط داوطلب اخذ میشود، نشان‌گر این واقعیت است که دانش زبان انگلیسی وی زیر متوسط یا below low-intermediate است. اگر نمره داوطلب بالای ۱۷ در هر مهارت باشد، یعنی دانش زبان انگلیسی وی HIGH-INTERMEDIATE است. نمرات بالای ۲۲ نیز نشان می‌دهد که مهارت زبان انگلیسی داوطلب در حد پیشرفته یا ADVANCED است.

اگر قصد اپلای مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در دانشگاه‌های معتبر سراسر جهان دارید، نمره تافل آی بیتی ۸۰ تا ۱۰۰ مورد نیاز است. هم‌چنین اگر قصد دریافت بورسیه تحصیلی دارید، نمرات بالای ۱۰۰ می‌تواند شانس شما را برای دریافت کمک هزینه تحصیلی افزایش دهد.

در آزمون تافل هوم ادیشن، بسیاری از دانشگاه‌ها نمره بالای ۹۰ نیاز دارند. برخی نیز حداقل نمره ۱۰۰ را اعلام می‌کنند. نمره ۱۰۵ از ۱۲۰ در آزمون تافل هوم ادیشن، راه شما را برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر سراسر جهان هموار می کند.

آزمون تافل هوم ادیشن در ۴ بخش برگزاری میشود. یعنی چهار مهارت شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اما چون برگه‌ای وجود ندارد، همه چیز به صورت آنلاین و اینترنتی است. لذا مهارت کار با رایانه شما اهمیت دارد.

بخش نوشتاری تافل هوم ادیشن، در واقع ۲ تسک (TASK) است که در ۵۰ دقیقه انجام می‌شود. در بخش گفتاری نیز ۴ تسک و ۱۷ دقیقه هر کدام به طول می‌انجامد. در آزمون گوش کردن، ۲۸ تا ۳۰ سوال مطرح می‌شود و بین ۴۱ تا ۵۷ دقیقه به طول می‌انجامد. در بخش ریدینگ نیز ۳۰ تا ۴۰ سوال مطرح و بین ۵۴ تا ۷۲ دقیقه فرصت پاسخگویی دارید.

 

نحوه ثبت نام در آزمون تافل هوم ادیشن

برای ثبت نام در آزمون تافل هوم ادیشن ابتدا باید در سایت ای تی اس ثبت نام کرده و کد کاربری و رمز عبور دریافت کنید. سپس با این کد و رمز عبور، روز و ساعت برگزاری آزمون تافل هوم ادیشن خود را مشخص کرده و هزینه ثبت نام که حدود ۲۰۰ دلار است را از طریق کارت اعتباری بین‌المللی یا شرکت های پرداخت مجازی، پرداخت می‌کنید. تاییدیه ثبت نام که برای شما ارسال شد، اعلام می‌کند که سایت ای تی اس در روز و ساعت اعلامی، آماده برگزار کردن آزمون شما است.

در روز برگزاری آزمون، سعی کنید از نظر اتصال به اینترنت و کارکرد صحیح وبکم و رایانه، اطمینان حاصل کرده و شرایط سرمایش و گرمایش اتاق مناسب باشد. نباید با بیرون در ارتباط باشید چون مراقب آزمون تافل هوم ادیشن در زمان برگزاری آزمون، مدام شما را رصد لحظه ای کرده و در صورتی که تخلفی احساس شود، می‌تواند آزمون شما را باطل کند.

برای ثبت نام در آزمون تافل هوم ادیشن باید کارت شناسایی معتبر داشته باشید و پاسپورت می تواند همان کارت شناسایی معتبر باشد. بایستی پاسپورت خود را در روز برگزاری آزمون به محل آزمون آورده و روبروی وب کم قرار دهید تا هویت شما تایید شود.

اگر در زمان برگزاری آزمون تافل هوم ادیشن، مشکلی برای شما رخ داد، می توانید با شماره موجود در قسمت ProctorU تماس گرفته و مشکل را بیان کنید. محل آزمون شما بایستی تهی از حضور افراد باشد و هیچ وسیله صوتی و تصویری در آنجا نباشد. در آزمون تافل هوم ادیشن شما اجازه ندارید که ماشین حساب یا لپ تاپ یا گوشی موبایل همراه خود داشته یا هدفون در گوش داشته باشید. بردن این ها به محل آزمون تخلف بودن و در صورت مشاهده ناظر سایت ای تی اس، منجر به ابطال آزمون شما می شود.

 

کدام دانشگاه‌ها، نمره تافل هوم ادیشن را قبول دارند؟

پیش از هر چیزی به این موضوع دقت کنید که ادارات مهاجرت در کشورهای استرالیا، نیوزلند و کانادا، مدرک آزمون تافل هوم ادیشن را برای مهاجرت متقاضیان قبول ندارند. یعنی نمی‌توانید به جای مدرک آیلتس یا تافل آی بی تی، مدرک تافل هوم ادیشن را به عنوان نیازمندی زبان انگلیسی (ENGLISH LANGUAGE REQUIREMENT) ارائه کنید. پس تافل هوم ادیشن مناسب فرآیندهای مهاجرتی نیست و مناسب اپلای دانشگاه های معتبر در سراسر جهان است. قبل خرید خدمات مسافرتی از وبسایت سفرمارکت این موارد را مدنظر داشته باشید.

هم بسیاری از دانشگاه های استرالیا و هم کانادا، مدرک تافل هوم ادیشن را تا سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی قبول دارند. اعتبار مدارک تافل هوم ادیشن از زمان صدور، ۲۴ ماه است. این‌که تافل هوم ادیشن پس از سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی همچنان اعتبار داشته باشد یا خیر بایستی به سایت دانشگاه مقصد مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنید.

دانشگاه‌هایی که مدرک تافل هوم ادیشن را قبول دارند، هزاران دانشگاه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان است. فهرست رسمی دانشگاه‌ها را در بخش INSTITUTIONS ACCEPTINGTOEFL HOME EDITION در سایت ETS.org مشاهده کنید.

 

با ورود به سایت دانشگاه های مختلف جهان، می توانید قبولی یا عدم قبولی تافل هوم ادیشن برای پذیرش تحصیلی را جویا شوید. مثلا دانشگاه سلطنتی استکهلم (KTH) سوئد که در فهرست برترین دانشگاه های اروپا قرار دارد، تافل هوم ادیشن را قبول دارد.

این روشی است که شما متوجه شوید که دانشگاه مقصد شما نمره تافل هوم ادیشن را قبول دارد یا خیر و اگر قبول دارد، کف نمره چقدر است. برای دانشگاه KTH نمره ۹۰ از ۱۲۰ مورد قبول است.