مقدمه : در این مطلب میخوایم اختصاصا در مورد تبلیغات صحبت کنیم و مرزهای اون رو از بازاریابی جدا کنیم. هر چند تبلیغات و صحبت کردن در موردش یک موضوع کلیشه ای هستش. اما خوندن این مقاله به دانش شما درباره تبلیغات اضافه میکنه.


 

تعریف تبلیغات :

تعریف کردن تبلیغات یه مقدار دشوار هست. همه ما زمانی که اسم تبلیغات رو میشنویم مفهوم یا مفاهیمی رو در ذهنمون بازخوانی می کنیم و کما بیش در مورد تبلیغات اطلاع داریم مثل واژه عشق ، محبت ، غم و غیره .
با وجود اینها باز هم به نظرم لازم هست که یه تعریف در مورد تبلیغات ارائه بدیم . تعریف زیر که از سایت متمم برداشته شده از نظر من یکی از تعاریف جامع در مورد تبلیغات هست.

طبق این تعریف :

" تبلیغات نوعی ارتباط به حساب میاد که هدفش آگاهی بخشی یا متقاعد کردن یک فرد یا جمعی از افراد هست و برای اون هزینه پرداخت میشه. "

حالا  بیاید این تعریف رو با هم بررسی کنیم .

وجه ارتباطی تبلیغات

در این تعریف گفته شده که تبلیغات نوعی ارتباطه. خب هدف غایی ارتباط کم کردن فاصله بین فرستنده و گیرنده است. مثلا زمانی که من سعی میکنم نحوه فرستادن پیامک رو به مادرم توضیح بدم دارم تلاش می کنم که با ارتباط گیری فاصله ذهنی یا اطلاعاتیمون رو کم کنم .
زمانی که من به درد دل دوستم گوش میدم این ارتباط منجر به درک طرف مقابل و کم شدن فاصله احساسی و ادراکی میشه.

بنابراین اولین وجه و مهم ترین وجه تبلیغات برقراری رابطه است. مثلا اگه شما یه برایت بورد اجاره کنید و خالیش بزارید با اینکه براش هزینه کردید ولی تبلیغات به حساب نمیاد.

 

هزینه کردن برای تبلیغات

هرچند در بعضی از تعاریف وجه هزینه کردن ملاک نیست اما طبق این تعریف ، تبلیغاتی که براش به طور جدی بودجه یا هزینه تخصیص داده نشه تبلیغات نیست و در دسته بازار یابی قرار میگیره . مثلا در بازاریابی اشتراکی که دو کسب و کار همدیگه رو تبلیغ می کنن هزینه ای نمیکنن. بنابراین ، بازاریابی اشتراکی در دسته بندی تبلیغات قرار نمیگیره .
توجه کنید که  خیریه ها و گروه های حمایتی مثل گروه های حفاظت از محیط زیست ، بیماران سرطانی و غیره که ممکنه که موسسات تبلیغاتی برای تبلیغات ، ازشون هزینه دریافت نکنن هم در دسته تبلیغات قرار میگیرن . چون در واقع یه موسسه دیگه هزینه ها رو تقبل کرده.

آگاهی بخشی و متقاعد کردن

ما معمولا به دو دلیل تبلیغ می کنیم یا میخوایم که مخاطبان رو از وجود محصول و کالامون آگاه کنیم یا مثلا برندمون رو به مشتریان بالقوه معرفی کنیم و بگیم که ما هستیم و شروع به فعالیت جدی کردیم . یا مثلا کالایی رو تولید می کنیم که افراد کاراییش رو نمیدونن ، به همین دلیل از تبلیغات برای آگاهی بخشی از کارایی کالا یا محصول استفاده می کنیم .
اما گاهی ما برای اینکه مشتریان بالقوه رو متقاعد کنیم که بیان و از ما خرید کنن یا فلان کالا رو بخرن تبلیغ می کنیم . مثلا همه برند ما رو میشناسن اما حالا میام مزیت های رقابتی مون رو عنوان می کنیم تا افراد رو متقاعد کنیم به جای خرید از رقیبمون از ما خرید کنن.
یا فلان کالای ما رو دیگه همه میشناسن حالا میایم مزایاش رو پررنگ می کنیم و به مخاطب میگیم تا متقاعد شه محصول رو بخره.

فرد یا افراد !

در گذشته ها اطلاع رسانی هایی ، تبلیغات به حساب میومدن که وجه عمومی داشتن. یعنی تبلیغات برای انبوهی از افراد انجام میشد. با گذشت زمان و تغییرات در ابزار ها و شیوه های تبلیغاتی ، تبلیغات شکل دیگه ای به خودش گرفت ، بنابراین الان تبلیغات انبوه ، تنها یک شاخه از تبلیغات به حساب میاد و تبلیغات فردی هم نوع دیگری از تبلیغات محسوب میشه.

 

رسانه های تبلیغاتی :

رسانه های تبلیغاتی یکی از اجزای مهم صنعت تبلیغات به حساب میان. گاهی وجود همین رسانه های تبلیغاتی کسب و کار ها و کمپانی ها رو تشویق به تبلیغ کردن میکنه . رسانه های تبلیغاتی انواع مختلفی دارن بعضی از رسانه های تبلیغاتی از ابتدا با قصد کاربری تبلیغاتی ایجاد میشن .
می تونید چند تا از این رسانه ها رو نام ببرید ؟

  • بیلبورد
  • استرابورد
  • لایت باکس ها
  • برایت بورد ها
  • تراکت تبلیغاتی
  • بالن تبلیغاتی
  • سایت های تبلیغاتی
  • و غیره

 اما برخی از رسانه ها هستن که از ابتدا ماهیت تبلیغاتی نداشتن ، اما چون زمینه تبلیغات در اون ها فراهم شده به رسانه تبلیغاتی تبدیل شده اند. به این رسانه ها ، رسانه های تبلیغاتی اقتضایی گفته میشه . مثلا چی ؟

  • تلویزیون
  • رادیو
  • روزنامه
  • عرشه پل
  • پشت قبض تلفن
  • و غیره

 

این نوع از ابزارهای تبلیغاتی که با قصد تبلیغات ساخته نشدن و به مرور زمان به بستری مناسب برای تبلیغات تبدیل شدن معمولا به مرور زمان یا پایدار میمونن و یا کم کم از بین میرن. که پایداری یا عدم پایداری اون ها بستگی به استقبال صاحبان کسب و کار و مخاطبانشون داره.
 این نوع تقسیم بندی رو در مورد مکان ها هم میشه به کار برد . مکان هایی که صرفا برای تبلیغات ایجاد نشدن ولی به دلیل بازدید بالا به مکان هایی برای تبلیغات تبدیل شدن.

  • تبلیغ در مترو
  • تبلیغ در مراکز خرید
  • تبلیغ در فروشگاه های زنجیره ای
  • تبلیغ در زمین فوتبال

 

ادنل چیست ؟

ادنل یک سامانه رزرواسیون تبلیغات محیطی هست. ادنل فضایی رو در بستر وب فراهم کرده تا صاحبان رسانه های تبلیغاتی بتونن ، ابزار تبلیغاتی خودشون رو در معرض دید قرار بدن . از طرفی صاحبان کسب و کار ها که خواهان اجاره رسانه های تبلیغاتی هستن می تونن به راحتی تابلو تبلیغاتی مورد نظر خودشون رو انتخاب و به صورت آنلاین اجاره کنن