تفاوت مدرسه دولتی و غیر انتفاعی

مدرسه دولتی و غیر انتفاعی

شباهت و تفاوت مدرسه دولتی و غیر انتفاعی چیست؟ کدام یکی بهتر است؟ بررسی مدرسه دولتی و غیر انتفاعی به پدر و مادرها کمک می‌کند تا بتوانند تصمیم بهتری در انتخاب مدرسه برای فرزندشان بگیرند. به راستی بین مدرسه دولتی و غیر انتفاعی کدامیک بهتر است؟ باید گفت هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و می‌توان با پرداختن و بررسی کردن این مزایا و معایب، و انطباق با شرایط خود به بینش و قضاوت درستی در این زمینه رسید.

 

تفاوت مدرسه دولتی و غیر انتفاعی چیست؟

در چندین سال‌ پیش مدرسه غیرانتفاعی وجود نداشت و همه دانش آموزان در مدرسه‌های دولتی تحصیل می‌کردند اما با ظهور مدارس غیرانتفاعی، بسیاری از اولیا جذب این مدارس برای ثبت نام فرزندشان شدند و این تغییراتی را در نظام آموزشی پدید آورد. مدارس پژوهش محور علاوه بر ارائه دروس تئوری که در کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش مشخص شده، به پژوهش و تحقیقات عملی در حوزه‌هایی نظیر شیمی، زیست شناسی و ... می‌پردازند.

می‌توان گفت عمده تفاوت مدرسه دولتی و غیر انتفاعی در خدماتی است که در این دو ارائه می‌شود. مسلما در مدارس دولتی خدمات محدودتری به دانش آموزان ارائه  می‌شود، تعداد بیشتر دانش آموزان در کلاس‌های مدارس دولتی موجب می‌شود معلم در صرف زمان اختصاصی به هر یک دانش آموز، محدودیت داشته باشد. در مدارس دولتی به ویژه در مقطع دبستان نیاز به صرف زمان و توجه بیشتری به امور تحصیلی دانش آموز از سمت  والدین است، و این باعث می‌شود مدارس دولتی انتخاب ایده‌آلی برای پدر و مادرهای شاغل و پرمشغله نباشد.

تفاوت مدارس دولتی و غیرانتفاعی

همانطور که اشاره کردیم، مدارس غیرانتفاعی نسبت به مدارس دولتی خدمات بیشتری ارائه می‌دهند، به تعدادی از این خدمات در به شرح زیر هستند:

  • کلاس‌های کم جمعیت و VIP
  • خدمات کیف در مدرسه
  • برگزاری آزمون‌های روزانه و هفتگی برای بررسی میزان پیشرفت تحصیلی
  • برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی
  • رفع اشکال در کلاس اضافه یا با تماس تلفنی با پشتیبان هر کلاس
  • استفاده از کارگاه‌های پیشرفته شیمی، زیست شناسی، ژنتیک، زمین شناسی
  • رزومه سازی دانش آموز با آموزش کتاب و مقاله نویسی
  • برگزاری دوره‌های توسعه مهارت‌های فردی
  • برگزاری دوره‌های مهارت‌های درآمدزایی و ورود به فضای کسب و کار
  • برگزاری کلاس‌های ورزشی مختلف نظیر یوگا، کیک بوکسینگ و ...

خدمات مدارس غیر اتفاعی

بین مدرسه دولتی و غیر انتفاعی کدامیک بهتر است؟

برای انتخاب مدرسه دبستان خوب، توجه کنید به این خاطر که بچه‌ها برای به تازگی وارد محیط آموزشی شده‌اند، نیاز به نظارت، پشتیبانی و رسیدگی بیشتری دارند و در نتیجه مدارس غیرانتفاعی برای مقطع دبستان مناسب‌تر است . آموزش‌های دبستان شامل آموزش‌های پایه و اساسی می‌شود که اگر دانش آموزان به خوبی درس‌هایشان را فرا نگیرند، ممکن است پایه ریاضی، فارسی یا باقی دروس در دانش آموز ضعیف شود و این در آینده تحصیلی و یادگیری دروس دبیرستان تاثیر منفی بگذارد.

در مقطع دبیرستان، دقت کنید که با نزدیک‌تر شدن به آزمون کنکور، بهتر است فرزندتان در مدرسه‌ای تحصیل کند که به مطالعه و تلاش هدایت شود، برنامه‌ریزی و مشاوره تحصیلی به او ارائه شود و پیشرفت تحصیلی و معلوماتش به وسیله آزمون‌های هفتگی و ماهانه محک بخورد. علاوه بر این توجه داشته باشید که کتاب‌های کمک آموزشی نمی‌توانند جایگزین معلم خوب و دلسوز شود، پس اگر در انتخاب بین مدرسه دولتی و غیر انتفاعی مردد مانده‌اید، به سراغ مدرسه‌ای بروید که کادر حرفه‌ای و کاربلدی داشته باشد چه دولتی باشد چه غیرانتفاعی.

به سختی می‌توان مدرسه‌ای پیدا کرد که خیال والدین را از بابت پرورش و آموزش راحت کند و در کنار کادر حرفه‌ای خدمات خوبی را ارائه کند تا زحمت والدین و سختی‌های دانش آموز در روند تحصیل به تا حد ممکن کاهش یابد. با ثبت نام در مدرسه پژوهش محور گام بزرگی در رشد و پیشرفت فرزند خود بردارید.