حقوق کارگر ساده در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

آیا از حداقل حقوق و دستمزدی که باید در سال 1401 دریافت کنید اطلاعی دارید؟ اگر به دنبال استخدام در شرکت های بزرگ و معتبر با حداقل حقوق سال 1401 هستید، باید از حداقل دستمزد ماهانه خود در سال جدید نیز اطلاعات دقیقی در اختیار داشته باشید. با توجه به این موضوع که در سال جدید افزایش حقوق کارگران نسبت به سال قبل اعلام ‌شده است، بهتر است قبل از ارسال رزومه یا تمدید قرارداد کاری خود حتما از میزان دقیق حداقل حقوق کارگران در سال 1401 نیز اطلاعات کاملی داشته باشید. به همین دلیل در این مطلب با طرح این سوال که: «حقوق کارگر ساده در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟»، قصد داریم به جزئیات افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال جدید اشاره کنیم. پس لطفا با مطالعه این مطلب همراه ما باشید.

چرا افزایش حقوق کارگران لازم است؟

یکی از سوالاتی که از طرف برخی از کارجویان ممکن است مطرح شود این است که اصولا چرا باید در هر سال افزایشی در میزان حداقل حقوق و دستمزد نسبت به سال قبل اتفاق بیفتد. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که به دلیل وجود تورم که نرخ رسمی آن هر سال از طرف نهادهای مورد تأیید دولت اعلام می‌شود، قیمت اجناس و کالاها افزایش می‌یابد.

کشور ما در دوره‌های زمانی مختلف نرخ‌های بالایی از تورم را در مقایسه با کشورهای صنعتی و پیشرفته تجربه کرده است. بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، نرخ تورم سالانه در بهمن‌ماه سال 1400، به میزان 41.4 درصد اعلام ‌شده است. درنتیجه این میزان از تورم، افزایشی را در هزینه های زندگی افراد جامعه و هزینه زندگی خانوارهای ایرانی به دنبال خواهد داشت.

به‌منظور مقابله با این افزایش در هزینه زندگی خانوار، شورای عالی کار جلسات مختلفی را برای تعیین میزان حقوق و دستمزد بین نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگر ساده برگزار نمود. درنهایت خروجی این جلسات منجر به افزایش حقوق کارگران در سال 1401 شده است. در ادامه این مطلب به ارائه توضیحات بیشتر درباره افزایش حقوق کارگران در سال 1401 خواهیم پرداخت.

افزایش حداقل دستمزد ماهانه به چه شکل است؟

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، افزایش حقوق سال 1401 تنها مربوط به حداقل حقوق و دستمزد کارگر ساده نمی‌شود. بلکه این افزایش حقوق کارگران بخش‌هایی شامل حق مسکن، حق فرزند، سنوات و بن کارگری را نیز در برمی‌گیرد.

بنابراین در صورت اشتغال به کار در سال 1401 حتما به این موضوع توجه داشته باشید که علاوه‌بر افزایش حداقل پایه حقوق وزارت کار در سال جدید نسبت به سال قبل، در سایر بخش‌های مورداشاره نیز دارای یک افزایش حقوق و دستمزد نسبت به سال گذشته هستید.

بررسی حداقل دستمزد ماهانه و حقوق سال 1401

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل حقوق وزارت کار در سال جدید نسبت به سال 1400 با افزایش 57.4 درصدی مواجه شده است. این بدان معنا است که یک کارگر ساده در سال 1401 حداقل دستمزد ماهانه‌ای به‌اندازه ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ریال یا معادل ۴,۱۷۹,۷۵۰ تومان دریافت خواهد کرد. این در حالی است که دریافتی یک کارگر ساده بدون سابقه کار با در نظرگیری مواردی مانند سنوات و حق فرزند یا اولاد، بیش از 5.6 میلیون تومان خواهد بود.

بر طبق مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد روزانه برای یک کارگر ساده در سال 1401 مبلغی به‌اندازه ۱,۳۹۳,۲۵۰ ریال خواهد بود. سایر مبالغ که شامل بن کارگری، حق مسکن، حق فرزند و پایه سنوات است، به حداقل دستمزد اعلام ‌شده نیز اضافه می‌شود.

بر این اساس حقوق و دستمزد برای هر ساعت کار به شکل عادی مبلغی به‌اندازه ۱۹۰,۰۷۴ ریال، بن کارگری مبلغی به‌اندازه ۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال در ماه، حق مسکن مبلغی به‌اندازه ۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال در ماه و حق اولاد نیز مبلغی به‌اندازه ۴,۱۷۹,۷۵۰ ریال به ازای هر فرزند در ماه خواهد بود. همچنین پایه سنوات نیز مبلغی به‌اندازه ۲,۱۰۰,۰۰۰ ریال در ماه تعیین‌ شده است. در جدول زیر مبالغ افزایش حقوق کارگران در سال 1401 آورده شده است:

عنوان

مقدار حقوق کارگران در روز به ریال

مقدار حقوق کارگران در 30 روز به ریال

حق اولاد به ازای هر فرزند

۱۳۹,۳۲۵

۴,۱۷۹,۷۵۰

حق مسکن

۲۱۶,۶۶۶

۶,۵۰۰,۰۰۰

بن کارگری

۲۸۳,۳۳۳

۸,۵۰۰,۰۰۰

پایه سنوات

۷۰,۰۰۰

۲,۱۰۰,۰۰۰

حداقل حقوق سال 1401

۱,۳۹۳,۲۵۰

۴۱,۷۹۷,۵۰۰

یکی از بخش‌های درآمدی که در افزایش حقوق کارگران تأثیرگذار است، بخش مربوط به پایه سنوات است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که: «پایه سنوات برای کدام گروه از کارگران ساده در نظر گرفته خواهد شد؟». در پاسخ به این سوال باید خدمت شما عرض کنیم که چنانچه کارگر ساده دارای حداقل یک سال سابقه کار باشد، می‌تواند از میزان پایه سنوات اعلام ‌شده برای سال 1401 نیز استفاده کند.

بخش درآمدی دیگری که به حقوق و دستمزد کارگر ساده اضافه می‌کند در ارتباط با عیدی است. حداقل مبلغ عیدی در سال 1401 به میزان ۸۳,۵۹۵,۰۰۰ ریال در نظر گرفته‌ شده است. همچنین اگر بخشی از درآمد شما از طریق اضافه‌کاری بدست می‌آید، خوب است بدانید که برای هر ساعت اضافه‌کاری در سال 1401 نیز مبلغی به‌اندازه ۲۶۶,۱۰۳ ریال تعیین‌ شده است.

این در حالی است که اگر یک کارگر ساده در سال 1400 حقوق و دستمزدی بیشتر از حداقل حقوق وزارت کار دریافت کرده است، افزایش در حداقل حقوق نسبت به سال قبل برای این فرد به‌اندازه 38 درصد اعمال خواهد شد.

در این حالت مبالغ بن کارگری، حق اولاد یا فرزندان و حق مسکن، تفاوتی با مبالغ اعلام‌شده در جدول بالا نخواهد داشت. بلکه حداقل حقوق و دستمزد پایه برای این گروه از کارگران ساده به‌اندازه 38 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین یک مبلغ ثابت به‌اندازه ۵,۱۵۱,۶۶۰ ریال نیز به‌عنوان اضافه پرداختی ماهانه به حقوق و دستمزد پایه اضافه می‌شود.

مشاوره برای استخدام در شرکت های خصوصی

اکنون‌که با مبلغ حداقل دستمزد ماهانه و جزئیات افزایش حقوق بر اساس حقوق وزارت کار آشنا شدید، بهتر است برای استخدام در شرکت های خصوصی، حقوق و دستمزد اعلام‌شده از طرف کارفرمایان را با حداقل حقوق وزارت کار مقایسه کنید. البته بسیاری از شرکت های بزرگ و معتبر این موضوع را در نظر گرفته و در آگهی‌های استخدامی خود نیز برای استخدام کارگر ساده در تهران و شهرستان‌ها، به حداقل حقوق وزارت کار اشاره می‌کنند.

برخی از کارفرمایان به این موضوع توجه چندانی نداشته و معمولا حقوق موردنظر خود را مبنای حقوق و دستمزد استخدامی کارگر ساده و سایر کارکنان خود قرار می‌دهند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از استخدام در شرکت های مختلف و شروع به کار، حتما قرارداد استخدامی خود را با کارفرما نهایی کنید.

داشتن قرارداد کاری می‌تواند خیال شما را ازهرجهت برای ادامه همکاری با کارفرما راحت نماید. چراکه در صورت بروز هرگونه اختلاف در مواردی مانند پرداخت حداقل حقوق و حداقل دستمزد ماهانه، قرارداد کاری می‌تواند به‌راحتی مورد استناد قرار گیرد.

جمع‌بندی

در اواخر سال 1400 شورای عالی کار مصوبه جدیدی درباره افزایش حقوق سال 1401 نسبت به سال گذشته تصویب نمود. چراکه با توجه به نرخ تورم در سال جدید، هزینه های زندگی قشر کارگر ساده نیز افزایش‌یافته و این افراد باید بتوانند بر اساس قیمت‌های جدید، هزینه زندگی خانوار خود را تأمین نمایند. به همین دلیل در این مطلب با نگاهی به این مصوبه جدید شورای عالی کار، به بیان جزئیات افزایش حقوق و دستمزد کارگر ساده در سال 1401 نیز پرداختیم. امیدواریم در سال جدید با دریافت حداقل دستمزد ماهانه بر اساس حقوق وزارت کار، بتوانید هزینه های زندگی خود را نیز به شیوه بهتری مدیریت کنید.

 

این رپورتاژ توسط وبسایت تریبون ارسال شده است و درسی فا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده ندارد.