خواندن آواز و لالایی برای نوزاد به کارگردانیِ خودش

 

خواندن لالایی برای نوزاد و کودک

برای بسیاری از ما، مستقر شدن در رختخواب با صدای شیرین لالایی های مادرانه یا پدرانه یک مراسم قبل از خواب بود. با این حال، والدین این هزاره و نسل های بعد، ممکن است این سنت را کنار بگذارند. آواز خواندن یکی از ابرقدرت های طبیعی والدین است. آواز خواندن پیوند عاطفی والدین با نوزاد را تقویت می کند که برای شکوفایی نوزاد بسیار ضروری است. در ادامه این مقاله همراه ما بمانید تا با هم تاثیرات اعجاب انگیز لالایی و آهنگ های کودکانه برای کودکان را بررسی کنیم.

تاثیرات خواندن لالایی برای کودک از چه زمانی آغاز می شود؟

موسیقی در سنین پایین به سختی در مغز ما جریان دارد. توانایی پردازش موسیقی در چند ماه اول پس از تولد در نواحی تخصصی مغز ظاهر می شود. از نظر اجتماعی ارتباط برقرار می کند، هماهنگ می کند و حرکت عصبی و فیزیکی را تحریک می کند، حس لذت و هورمون ها را تحریک می کند، ادراک را تغییر می دهد و هویت های شخصی را شکل می دهد.

جنین از حدود هفته 18 می‌توانند صداهایی را در رحم بشنوند؛ معمولاً این صداها صداهای بلند و با فرکانس پایین مانند ضربان قلب مادر و صدای تند خون در حال حرکت از طریق بند ناف هستند.

در هفته 25 بارداری، گوش به طور کامل شکل می گیرد و صداهای خارج از رحم مانند صدای مادر شنیده می شود. حتی قبل از تولد، صدای مادر، ریتم گفتار، آهنگ و موسیقی، توسط جنین حس می شود و با وابستگی عاطفی و امنیت برای او همراه می شود.

برخی از متخصصان به والدین پیشنهاد می کنند تا زمانی که نوزادشان هنوز در رحم است آهنگی را تکرار کنند تا کودک را قبل از تولد با یک ملودی آشنا کنند. این ممکن است به نوزاد تازه متولد شده کمک کند تا آرام شود و خواب او را راحت کند.

آیا واقعا لالایی ها به خواب کمک می کنند؟

از نظر علمی ثابت شده است که لالایی ها می توانند نوزادان را به خواب می برند. هنگام خواب، جدایی از والدین می تواند سخت باشد. روال لالایی می تواند به نوزادان کمک کند تا به حالتی پر از آرامش داشته و با اطمینان به خواب بروند.

لالایی های کودکانه

اما در نظر داشتن نکات زیر می تواند در آرامبخش تر شدن لالایی ها برای نوزادان تاثیر زیادی داشته باشد:

  • کودک خود را در حالی که آواز می خوانید در آغوش بگیرید و با ریتم آن تکان دهید، همه اینها در حین برقراری تماس چشمی.
  • لحن را ساده نگه دارید؛ ریتمی که یک متن لالایی با خود به همراه دارد، آرامش را ب کوچولوی شما منتقل خواهد کرد.
  • با صدایی آرام و لطیف لالایی را برای نوزاد خود بخوانید؛ ریتم و ملودی را رعایت کنید.
  • آهنگ‌های کمی ریتمیک تر را برای لالایی انتخاب کنید؛ اگر فکر می‌کنید نمی توانید ریتم را رعایت کنید، نگران نباشید کودک شما اهمیتی نمی دهد. صدای شما به عنوان مادر و انس او با صدای شما، به قدری پررنگ است که ریتم و ملودی، هر طور که باشد، کودک با آن آرامش می گیرد.

از جنینی تا بزرگسالی، مادامی که کودکتان رشد می کند، شما می توانید برای او لالایی بخوانید. حتی می توانید خواندن آهنگ های کودکانه را در لالایی محصور نکنید و شعر و آهنگ های شاد کودکانه را برای کودک خود در طول روز بخوانید. برای کودکان کمی بزرگتر، می توانید با تکرار آهنگ های مختلف، کودک را نیز با خود همراه کنید. عروسک های آوازخوان می توانند کودک را به گوش دادن و به خاطر سپردن شعر های کودکانه تشویق کنند.

آواز خواندن برای موفقیت؛ لالایی ها می توانند به کودک در تنظیم عاطفی کمک کنند

خودتنظیمی در سنین پایین بسیار مهم است، زیرا به کودکان کمک می کند تا بتوانند با ناملایمات کنار بیایند. خواندن لالایی برای کودک قبل از خواب تأثیری بزرگتر از آنچه فکر می کنید دارد. تحقیقات نشان می دهد که یک لالایی آرام بخش از مادر نه تنها به آرام شدن کودک در زمان حال کمک می کند، بلکه می تواند بر توانایی او در تنظیم احساسات خود در آینده نیز تأثیر بگذارد. هر چه کودک در تنظیم عاطفی بهتر باشد، احتمال موفقیت او در مدرسه، با دوستان و در محل کار بیشتر است.

محققان معتقدند که هر طور که برای کودک آواز بخوانید، مطمئناً فوایدی خواهید دید. یک مطالعه در سال 2015 نشان داده است آواز خواندن نوزادان را بهتر از صحبت کردن آرام می کند. برای همین است که بسیاری از روانشناسان به انتقال مفاهیم پایه ای و آموزشی به کودکان، از طریق آهنگ های کودکانه تاکید دارند.

آوازخوانی به کارگردانی نوزاد

اگر مادر بتواند به گونه‌ای آواز بخواند که توجه نوزاد را به خود جلب کند، می‌تواند به او کمک کند تا به ساختارهای مغزی که برای خودتنظیمی نیاز دارند، بپردازد. تحقیقات نشان می دهد که آواز خواندن نوزادان را آرام می کند، از رشد آن ها حمایت می کند و ارتباط بین والدین و نوزاد را تقویت می کند. سایر فواید آواز خواندن و زمزمه کردن برای نوزادان، شامل بهبود خواب نوزاد، علائم حیاتی، افزایش وزن، کاهش استرس و اضطراب برای والدین است.

آواز و لالایی کودکانه و همبستگی با والدین

اما همه مادران در مورد آواز خواندن برای نوزاد طبیعی نیستند؛ مادر باید نسبت به نشانه های نوزاد خود، متوجه و حساس باشد. برای برخی از مادران ممکن است این اتفاق نیفتد و لالایی هایی که می خوانند، روی نوزاد تاثیر نگذارد. تحقیقات نشان داده است که نوزادانی که مادرانشان ممکن است با افسردگی، سوءمصرف مواد و خشونت خانگی دست و پنجه نرم کنند؛ بیشتر در معرض خطر عدم تاثیر پذیری از لالایی کودکانه، آواز یا آهنگ های کودکانه و در نهایت خود تنظیمی هستند.

چرا والدین امروزی برای نوزادان خود آواز نمی خوانند؟

بزرگترین مقصر دسترسی آسان به موسیقی در گوشی های هوشمند و دستگاه های دیگر است. یک دلیل دیگر می تواند محبوبیت برنامه های تلویزیونی استعدادیابی باشد که به مخاطب این حس را می دهد که همه ما خواننده نیستیم. حقیقت این است که همه می توانند آواز بخوانند. آواز خواندن از سلامتی ما حمایت می کند و صدای طبیعی مادری یا پدری همه والدین توانایی تسکین و ابراز عشق به نوزادان را دارد.

پس اصلا نگران قضاوت شدن توسط فرزندتان نباشید، برای آواز بخوانید و شعر و آهنگ های کودکانه مختلف را با او تمرین کنید، مطمئن باشید که صدای شما به عنوان والدین او، تا ابد به عنوان بهترین صداها در ذهن او خواهد ماند.

اما وجود رسانه های متعدد لالایی، شعر و آهنگ های کودکانه، از طرفی به کمک والدین هم آمده است و به آن ها کمک می کند تا بتوانند آهنگ های کودکانه متنوع تری را برای کودکان خود در دسترس داشته باشند و هر مفهوم یا پیامی را می خواهند، از طریق متن شعر کودکانه به کودک خود منتقل کنند. دانلود لالایی برای خواب کودک و گوش دادن به آن نوای آرام بخش می تواند خواب خوشی را در طول شب برای کوچولوی شما رقم بزند.

یکی از اهداف اصلی ما از گفتن این نکات این است که فرصت‌هایی را برای خانواده‌ها فراهم کنیم تا راهبردها و تکنیک‌های جدیدی را بیاموزند که از تعاملات مثبت والدین و کودک حمایت می‌کند و مهارت‌های فرزندپروری و همچنین توانایی والدین را برای کمک به فرزندشان در خودتنظیمی تقویت کند.

اگر شما هم دوست دارید ساعت ها با کودک خود خاطرات خوش بسازید؛ می توانید به شعر و لالایی های کودکانه وبسایت های تخصصی کودکان، مانند وبسایت وولک به نشانی اینترنتی https://voolak.com مراجعه نمایید.