دندانپزشک زیبایی چیست؟

بهترین دندانپزشک تهران

بهترین دندانپزشک تهران

اگر از لبخند خود راضی نیستید، دندانپزشکی زیبایی مدرن می تواند به شما کمک کند. این روش مراقبت حرفه ای از دهان بر روی بهبود ظاهر دهان، دندان ها، لثه ها و لبخند کلی تمرکز دارد. روش‌های متداول شامل سفید کردن دندان، روکش، پر کردن و کاشت دندان است.

دندانپزشکی زیبایی روز به روز محبوب تر می شود و پیش بینی می شود این صنعت تا سال 2026 به 32 میلیارد دلار برسد. اگرچه این یک روش ضروری نیست، اما درمان زیبایی می تواند اعتماد به نفس را به لبخند شما بازگرداند.

 

دندانپزشک زیبایی چه می کند؟

دندانپزشک زیبایی مسئول انواع روش ها - از اصلاحات جزئی تا جراحی های بزرگ است. در اینجا چند مورد از روش های زیبایی که آنها ارائه می دهند آورده شده است.

 

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان یکی از اساسی ترین روش های دندانپزشکی زیبایی و همچنین یکی از کم هزینه ترین است. با گذشت زمان، دندان ها ممکن است در اثر غذا، نوشیدنی، دارو یا عادت های دیگر مانند سیگار کشیدن لکه دار شوند. بسیاری از افراد برای روشن تر کردن لبخند خود به سفید کردن دندان روی می آورند.

پس از تمیز کردن دندان ها از پلاک، جرم و سایر مواد زائد، سفید کردن دندان می تواند سطح دندان ها را سفید کند و ظاهری درخشان تر و سفیدتر ایجاد کند. در حالی که محصولات بدون نسخه مانند خمیر دندان، شستشوها و نوارهای سفید می توانند نتایجی را به همراه داشته باشند، سفید کردن دندان حرفه ای می تواند سایه ای تا 5 تا 8 برابر روشن تر ایجاد کند.

 

بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران

بهترین دندانپزشک زیبایی تهران

 

روکش های دندان

روکش های دندانی پوسته های نازک و سفید رنگی هستند که از چینی، رزین یا سرامیک درجه پزشکی ساخته شده اند. آنها به طور سفارشی برای هر بیمار ساخته شده اند تا شبیه دندان های طبیعی خود باشند.

قبل از چسباندن روکش ها، دندانپزشک مقداری مینا را از سطح دندان جدا می کند تا پوسته ها به طور واقعی به جلوی دندان ها بچسبند. روکش‌های دندانی می‌توانند تعدادی از مشکلات زیبایی از جمله دندان‌های کج، مینای آسیب‌دیده و فاصله بین دندان‌ها را برطرف کنند.

 

تاج های دندان

روکش دندان که به عنوان کلاهک دندان نیز شناخته می شود، روی دندان پوسیده یا آسیب دیده قرار می گیرد. این روکش‌ها می‌توانند از شکستن دندان ضعیف‌شده جلوگیری کنند یا برای پوشاندن دندان‌های بدشکل یا تغییر رنگ شدید دندان‌ها برای زیبایی استفاده شوند.

همچنین می‌توان از آنها برای پوشاندن سایر روش‌ها مانند کانال‌های ریشه، پرکردن مینا، بریج‌های دندانی یا ایمپلنت‌های دندانی استفاده کرد.

 

Inlays  و  Onlays

Inlays  و  Onlaysکه به عنوان پرکننده غیرمستقیم نیز شناخته می‌شود، زمانی استفاده می‌شود که دندان بیش از حد پوسیده باشد و از یک پرکردگی معمولی پشتیبانی کند. این پرکردن ها در آزمایشگاه دندانپزشکی ایجاد می شوند و توسط دندانپزشک زیبایی در جای خود چسبانده می شوند.

"اینله" زمانی است که مواد در مرکز دندان باند می شوند. "آنله" زمانی است که پرکننده یک یا چند قسمت از دندان را می پوشاند یا کل سطح دندان را می پوشاند.

این روش جایگزینی برای روکش است که باعث حفظ بیشتر سطح طبیعی دندان و در عین حال تقویت و ترمیم دندان پس از پوسیدگی یا خرابی می شود.

 

بهترین دکتر ایمپلنت دندان تهران

بهترین دکتر ایمپلنت دندان تهران

 

ایمپلنت های دندانی

پس از پوسیدگی شدید دندان یا از دست دادن دندان، از ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان استفاده می شود. دندانپزشک زیبایی ابتدا یک پیچ را به فک متصل می کند تا از آن پشتیبانی کند. سپس، ایمپلنت در حفره استخوانی دندان از دست رفته قرار داده می شود.

با گذشت زمان، استخوان و بافت به ایمپلنت جوش می‌خورد و دندان جایگزین را در داخل دهان محکم می‌کند. هنگامی که ایمپلنت دندان به درستی چسبانده شد، باید با دندان های اطراف ترکیب شود.

 

باندینگ دندان

برای باندینگ دندان، دندانپزشک زیبایی یک رزین قابل قالب گیری روی دندان می زند و آن را با نور فرابنفش سفت می کند. سپس مواد را برش می دهند، شکل می دهند و صیقل می دهند تا با سطح دندان ترکیب شوند.

باندینگ می تواند تراشه ها، ترک ها، بدشکل شدن دندان ها و پوسیدگی دندان را ترمیم کند. برای مسائل آرایشی جزئی، باندینگ یک جایگزین مقرون به صرفه تر برای پر کردن یا روکش است.

 

تحصیلات

در حالی که دندانپزشکی زیبایی یک صنعت گسترده است، در حال حاضر به عنوان یک تخصص شناخته نشده است. بنابراین، دانشگاه‌ها معمولاً برنامه‌های مدرک در آن حوزه ارائه نمی‌کنند.

با این حال، اغلب دندانپزشکان زیبایی ابتدا از طریق سایر برنامه های دانشکده دندانپزشکی آموزش می بینند. دانشجویان دندانپزشکی به مدت چهار سال آموزش می بینند و معمولاً برای ثبت نام به مدرک لیسانس نیاز دارند. آموزش برنامه شامل:

                      ارتودنسی (روش دندانپزشکی برای تراز کردن دندان ها با بریس یا وسایل دیگر)

                      مدیریت درد

                      تاریخچه و قانون دندانپزشکی

                      دندانپزشکی زیبایی

                      طب خوراکی

پس از اتمام یک برنامه، دندانپزشکان زیبایی آینده باید به دنبال مجوز پزشکی باشند. آنها همچنین ممکن است اعتبارنامه دریافت کنند.

 

دلایل مراجعه به دندانپزشک زیبایی

دلایل زیادی برای مراجعه به دندانپزشک زیبایی وجود دارد، از جمله:

                      پوسیدگی دندان

                      آسیب (ترک، تراشه و غیره)

                      دندان های کج

                      بدشکل شدن دندان ها

                      تغییر رنگ

                      دندان های از دست رفته

                     

افرادی که دندان های آسیب دیده، پوسیده، کج یا تغییر رنگ داده اند نیز ممکن است هنگام غذا خوردن و صحبت کردن مشکل داشته باشند. برای دیگران، مشکلات دندانی ممکن است بر عزت نفس آنها تأثیر بگذارد. اگر از لبخند خود احساس نارضایتی می کنید، دندانپزشک زیبایی می تواند وضعیت تی شما را بهبود بخشد.

 

دکتر سجاد جعفری متخصص دندانپزشکی زیبایی

دانش آموخته سال 1388 از دانشگاه علوم پزشکی تهران، سابقه 8 سال همکاری با سازمان تامین اجتماعی دارای پایان نامه برتر دندانپزشکی در سال 1388،دندانپزشک نمونه در سال 1398

 

این رپورتاژ توسط وبسایت تریبون ارسال شده است و درسی فا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده ندارد.