راهکارهای تقویت روخوانی کلاس اول‌

روخوانی کلاس اول و روان خوانی کلاس اول از جمله مسائلی‌ست که اغلب والدین و معلمان کلاس اولی‌ها با آن مواجه هستند.

در این مطلب به نقل از سایت دبستانک به راهکارهای تقویت روانخوانی کلاس اول می‌‌پردازیم و شما را با ۱۰ کتاب مناسب انتشارات دبستانک برای تقویت روخوانی کلاس اول آشنا می‌کنیم.

کودک کلاس اولی ابتدا باید روخوانی خوبی داشته باشد، سپس بتواند روان‌خوانی را تقویت کند. روان‌خوانی به معنای تندخوانی نیست. بلکه او ‌همچنان می‌تواند کلمات را شمرده‌شمرده بخواند اما خواندن او صحیح و روان باشد.

آیا متنی که می‌خواند برایش جذاب است؟

متنی که فرزند شما می‌خواند باید طوری باشد که بتواند او را علاقه‌مند کند. مثلا کشش لازم را در او ایجاد کند تا کنجکاو شود که بداند قرار است در در انتهای آن متن یا داستان چه اتفاقی بیفتد. بهتر است داستان‌های ساده و جذاب بخواند که در حد کلاس اول باشند. در ادامه می‌گوییم که مثلا کتاب سواد خواندن اول انتشارات دبستانک که داستانی است چگونه در حد کلاس اول است.

آیا متنی که می‌خواند به اندازه‌ا‌ی که لازم باشد، ساده است؟

بهتر است متنی که فرزندتان می‌خواند از کلماتی تشکیل شده باشد که او همه‌ی نشانه‌های موجود در آن را خوانده باشد. یا این که کلماتی باشد که در کتاب‌های درسی‌اش با آن‌ها مواجه شده است. اگر در هر صفحه یکی دو کلمه وجود داشت که فراتر از این حالات بود اشکال ندارد و باعث افزایش دایره واژگان او می‌شود. اما به شرطی که متن جذابی باشد که دانش‌آموز کلاس اولی علاقه‌مند به خواندن آن بشود.

لطفا اشتباهات او را تصحیح نکنید!

 اگر فرزندتان هنگام خواندن، چند کلمه را اشتباه خواند، خواندن او را به خاطر تصحیح اشتباهاتش قطع نکنید. بگذارید ادامه دهد. لازم نیست واکنشی نشان دهد. فقط بهتر است آن کلمات را به خاطر بسپارید تا در جاهای دیگر آن کلمات را برای او تکرار کنید. این کار را هنگام انجام بازی یا انجام امور روزمره می‌توانید انجام دهید. هیچ اشکالی ندارد اگر او یک یا چند کلمه را غلط بخواند. تصحیح کردن مداوم شما موجب می‌شود که اعتماد به نفس خود را برای خواندن متن از دست بدهد. به جای این کار خواندن او را تشویق کنید. تشویق‌های به موقع و مکرر شما موجب می‌شود که در طی زمان، روان‌خوانی او تقویت شود.

 

از او بخواهید از شما سوال کتبی ب‍پرسد.

 از فرزندتان بخواهید که بعد از خواندن متن سوالی را به صورت کتبی بنویسد تا شما جواب دهید. با این کار می‌تواند متوجه شود که آیا شما متن را خوب فهمیدید یا خیر. این کار دو فایده دارد. هم اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد و هم موجب می‌شود برای پیدا کردن سوال برای شما، دوباره به متن مراجعه کند و این کار موجب تقویت روان‌خوانی او می‌شود.

به ارتباط متنی که می‌خواند با سایر متن‌ها و کتاب‌ها توجه کنید.

استفاده‌ی از کتاب‌ها و مطالب مرتبط با یکدیگر، تاثیر مطالعه‌ی آن‌ها را افزایش می‌دهد. مثلا در کتاب‌های دبستانک، وقتی دانش آموز از کتاب سواد خواندن کلاس اول برای تقویت روان‌خوانی استفاده می‌کند و متنی که مربوط به نشانه‌ی «س» است را می‌خواند، خوب است پس از آن، متن‌های مربوط به  همان نشانه در کتاب فلسفیدن کلاس اول یا کتاب آموزش گردشگری کلاس اول را بخواند. این کار تاثیر هر کدام از آن کتاب‌ها را در تقویت روان‌خوانی بیشتر می‌کند.

آیا اسامی موجود در متن برای کودک آشنا هستند؟

نکته‌ای که برای بهتر شدن روخوانی بچه‌ها لازم است این است که متنی را بخوانند که نام  افراد، اماکن و برایشان آشنا باشد. بنابراین در نشر دبستانک تمام کتاب‌ها تالیفی بوده و با مصالح همین کشور تولید شده‌اند و بچه‌ها کاملاً با آن آشنا هستند. عده‌ای شاید بگویند آشنایی با ادبیات جهان لازم است و نیاز به ترجمه داستان‌های کشورهای دیگر داریم. ما در انتشارات دبستانک با ترجمه مخالف نیستیم اما گاها کتاب‌های بی‌ارزش با ترجمه‌های بد یا ترجمه‌های ناقص چاپ می‌شود که ما را با ادبیات جهان آشنا نمی‌کند. ترجمه کتاب‌ها در دهه‌های پیش، کودکان را با ادبیات جهان آشنا می‌کرد اما کتاب‌های ترجمه‌ی امروزی بازاری و بی‌ارزش هستند. برای تقویت روخوانی باید متن‌ها برای کودکان آشنا باشد و طبعاً کتاب‌های ایرانی بهتر است و اگر کتاب ترجمه شده‌ای هم دارید، سعی کنید که نام‌ها برایش آشنا و گوش‌نواز باشد.

آیا مطمئن هستید کودک شما همه‌ی نشانه‌ها را بلد است؟


نکته مهم بعدی برای بهتر شدن روخوانی، آشنایی با نشانه‌های حروف زبان فارسی است. کودکی که با نشانه‌های زبان فارسی آشنا نباشد، حتی در مقاطع بالاتر دبستان نه تنها در درست خواندن و نوشتن حروف هم صدا با شکل‌های متفاوت، مشکل دارد بلکه در خواندن بعضی از کلمات ساده‌تر هم راحت نخواهد بود. در این صورت ابتدا با روش‌های درست باید اشکال دانش‌آموز را برطرف کرد. اشکالی ندارد که دانش‌آموز کلاس چهارم باشد و حروف الفبای فارسی را مرور کند.

او را با واژه‌های پرتکرار آشنا کنید.

نکته‌ای که بسیار به روانخوانی کمک می‌کند، آشنا شدن با واژه‌های پرتکرار است. بسیاری از واژه‌ها مانند بنابراین، این، آن، سپس، دیدن، شنیدن، گفتن، آمدن و رفتن نقش اصلی در متن ندارند اما در متن زیاد به کار می‌روند و به روانخوانی کمک می‌کنند. متن ۵۰ کلمه‌ای را در نظر بگیرید. فرزند شما برای هر کلمه، یک ثانیه وقت صرف می‌کند. از این ۵۰ کلمه ۲۰ تا ۲۵ کلمه واژه‌های پرتکرار هستند. دانستن همین واژه‌های پرتکرار باعث می‌شود که متن جدید را راحت‌تر بخواند. پس اگر متن ۵۰ کلمه‌ای ۵۰ ثانیه وقت ببرد و اگر ۲۵ واژه پرتکرار در آن وجود داشته باشد به جای ۲۵ ثانیه، ده الی یازده ثانیه صرف خواندن کلمات پرتکرار خواهد شد. یعنی ۱۵ ثانیه جلو می‌افتد. این مسئله به تندخوانی مربوط نیست. البته این را بگویم که کلاس تندخوانی و تقویت حافظه‌ی کودکان به ضرر دانش‌آموزان ما هستند این واژه‌های پرتکرار در همه‌ی زبان‌ها وجود دارد. حتی می‌گویند اگر این واژه‌های پرتکرار را یاد بگیرید، ۷۰ الی ۸۰ درصد مکالمات انگلیسی یا مکالمات روزمره را خواهید آموخت. ۳۰ تا ۶۰ درصد متن‌ها را همین کلمات به ظاهر کم اهمیت تشکیل می‌دهند که در همه‌ی متون تکرار شده و تسلط به آن‌ها باعث تقویت روخوانی می‌شود. شما به عنوان والد می‌توانید کلمات پرتکرار را شکار کنید. مثلاً با کلمات بنابراین، گفتن، رفتن و غیر بازی جمله‌سازی راه بیندازید. پس اگر کلمه‌ای مثل سپس را انتخاب می‌کنید و قرار است با آن جمله بسازید؛ ببینید کدام‌یک زودتر در زمان مشخص جمله می‌سازید. این کار نیازمند تمرین مستمر است با یک الی دو روز جواب نخواهید گرفت. باید مداوم کار کنید. این بازی به قدری موثر است که در پایان متعجب خواهید شد چون بچه کاملاً در هنگام خواندن مسلط می‌شود و خودش روحیه پیدا می‌کند. آشنایی با نشانه‌ها باید طوری باشد که خودش بتواند، بخواند و نیاز به کمک شما نداشته باشد. اگر فرزندتان با کلمات پرتکرار و حروف آشنا باشد بخاطر صرفه‌جویی در یادگیری کلمات پرتکرار حالا می‌تواند روی کلمات جدید و ناآشنا وقت بیش‌تری بگذارد و به راحتی از کلمات پرتکرار عبور خواهد کرد.

آیا برای روخوانی زمان مناسبی انتخاب کرده‌اید؟

 نکته‌ی دیگری که در بهتر شدن روخوانی کلاس اول موثر است، انتخاب وقت مناسب توسط شماست. وقت مناسب، زمانی است که هم شما و فرزندتان حوصله داشته باشید. ما خودمان زمانی از روز حوصله انجام کاری نداریم، فرزند شما هم همینطور است. شما هم زمانی را انتخاب کنید که ذوق خواندن داشته باشد.

آیا با فرزندتان همراهی می‌کنید؟


نکته‌ی مهم بعدی، همراهی کردن شما با فرزندتان است. به خصوص در بازی با کلمات پرتکرار، همراهی شما بسیار لازم است. اصولاً در پروژه‌ی بهتر شدن روخوانی فرزندتان، همراهی شما لازم است.

آیا فرزندتان را با خودتان همراه می‌کنید؟

 نکته‌ی بعدی که در روخوانی موثر است، همراه کردن فرزندتان با شماست. امروز روزنامه‌های چاپی کم‌تر استفاده می‌شود و اکثراً با گوشی، روزنامه می‌خوانند. مطالب یک الی دو کانال خبری را انتخاب کرده و بررسی کنید که با مطالب آن مشکل نداشته باشید. به ساده و دشوار بودن کلمات آن کاری نداشته باشید. یکسری از کارها در روز باید بصورت فیزیکی انجام دهید؛ مثل اتو زدن، آشپزی، جارو، گردگیری، مرتب کردن اتاق و که تمام افراد فارغ از شغل‌شان یکسری کارهای روتین روزانه دارند. از کودکان بخواهید چون وقت ندارید، او برای شما عنوان‌های کانال خبری را بخواند. به درست یا اشتباه خواندن او کاری نداشته باشید، تصحیح نکنید تا توی ذوقش نخورد. همین که بخواند کافی است. این کار را به صورت مداوم انجام دهید. اگر از خبری شاد یا ناراحت می‌شوید، احساس خوشی یا غم‌تان را نشان دهید. اجازه دهید که متوجه شود، خبری که برای شما می‌خواند در وقت شما صرفه جویی می‌کند.

10 کتاب تقویت روخوانی و روان‌خوانی برای کلاس اول

انتشارات دبستانک 10 کتاب مناسب برای تقویت روخوانی و روانخوانی کلاس اول دارد که در ادامه می‌بینید.
با مراجعه به سایت دبستانک و کلیک روی هر کتاب می‌توانید توضیحات و بخشی از داخل هر کتاب را ببینید.

کتاب‌های سواد خواندن اول، فلسفیدن اول، گردشگری اول، شاهنامه‌‌های آغاز ایران، آتش و نوشتن (از مجموعه‌ی شاهنامه‌های بدون تصویر دبستانک)، شاهنامه‌های گیومرث، جمشید و تهمورس، جمشید (از مجموعه‌ی شاهنامه‌های تصویری دبستانک) و کتاب‌های شعربستنی 1 و 2 و 3 از جمله کتاب‌هایی هستند که برای تقویت روخوانی کلاس اول توصیه می‌شوند. سه کتاب سواد خواندن اول، فلسفیدن اول و گردشگری اول نشانه به نشانه پیش می‌روند و برای کار در طول سال تحصیلی نیز بسیار مناسب هستند.

ارسال پستی رایگان به همه جای ایران حتی با خرید یک کتاب

ارسال پستی کتاب‌‌های دبستانک به همه جای ایران رایگان است، حتی اگر فقط یک کتاب بخرید. انتشارات دبستانک تمام روزهای کاری ارسال پستی دارد و بسته‌های شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط مامور پست به دست شما خواهد رسید. پس از ارسال بسته، کد رهگیری پستی برای شما پیامک می‌شود تا بتوانید وضعیت مرسوله‌ی خود را از طریق سایت اداره پست به صورت آنلاین پیگیری کنید. با وارد شدن به سایت دبستانک به آدرس dabes.ir می‌توانید به صورت آنلاین خرید کنید و از پشتیبانی آنلاین و تلفنی انتشارات دبستانک برای دریافت راهنمایی انتخاب کتاب نیز می‌توانید استفاده کنید.