ریاضی پنجم

ریاضی پنجم دبستان یکی از کتاب های درسی است که دانش آموزان را می تواند با مشکل مواجه کند. موضوعات تناسب و درصد در فصل چهارم از مباحث کلیدی است که کج فهمی یا درک ناقص آن می تواند در پایه های بالاتر دانش آموزان را دچار مشکل کند. همچنین موضوعات مساحت و حجم در فصل ششم دانش آموزان را با دنیای جدیدی در هندسه آشنا می کند.

با توجه به اهمیت مباحث ریاضی پنجم باید دانش آموزان بر مفاهیم کاملا مسلط بوده و شناخت و درک عمیقی از آنها پیدا کنند.

ریاضی پنجم

مباحث کتاب درسی ریاضی پنجم

به طور کلی می توان گفت مباحث ریاضی پنجم شامل سه دسته اصلی هستند. موضوعات مرتبط با حساب که شامل فصول 1،2،3 و 5 می شوند. مباحث مرتبط با هندسه که شامل فصول 4 و 6 می شود و مباحث گسسته ریاضی که فصل هفتم، یعنی آمار و احتمال در آن جای می گیرد.

مباحث ریاضی پنجم همگی ادامه موضوعات ریاضی چهارم هستند و به شکل توسعه یافته تر عنوان شده اند.

همچنین همین مباحث در ریاضی ششم دبستان ادامه خواهند یافت و البته در ریاضی ششم موضوع تقریب در فصل هفتم جدید است و ریاضی ششم شامل آمار و احتمال نمی شود.

فصل

عنوان

موضوعات

1

عددنویسی و الگوها

یادآوری عددنویسی و محاسبات عددی

معرفی میلیارد

جمع و تفریق عددهای مرکب

الگوها

2

کسر

کسرهای بزرگ تر از واحد

جمع و تفریق عددهای مخلوط

ضرب کسرها

تقسیم کسرها

ضرب عددهای مختلط

3

نسبت، تناسب و درصد

نسبت

نسبت های مساوی

تناسب

درصد

4

تقارن و چند ضلعی ها

تقارن محوری

تقارن مرکزی

زاویه و نیمساز

چندضلعی ها و مجموع زوایای آنها

5

عددهای اعشاری

عددهای اعشاری

جمع عددهای اعشاری

تفریق عددهای اعشاری

ضرب عددهای اعشاری

6

اندازه گیری

مساحت لوزی و ذوزنقه

محیط دایره

حجم

گنجایش

7

آمار و احتمال

جمع آوری و نمایش داده ها

میانگین

احتمال

چگونه ریاضی پنجم را بخوانیم

نحوه مطالعه ریاضی پنجم

مطالعه ریاضی پنجم متفاوت از سایر کتاب های ریاضی در پایه های دیگر نیست. باید مراحل زیر برای درک صحیح ریاضی طی کرد:

  1. حضور فعال در کلاس درس و دریافت اولیه مطالب از معلم

ممکن است مرحله اول با دیدن فیلم های آموزشی یا مطالعه درسنامه کتاب های کمک درسی ریاضی پنجم، جایگزین شود. در این صورت لازم از آنها بدرستی استفاده شود. مثلا در مشاهده فیلم های آموزشی باید فیلم را مرتبا متوقف کنید، یادداشت برداری کنید و تلاش کنید تمارین و مثال ها را خودتان حل کنید و راه حل را با مدرس تطبیق دهید.

  1. مطالعه مجدد مباحث تدریس شده به شکل فردی
  2. انجام تمارین داده شده از کتاب درسی توسط معلم
  3. انجام تمارین بیشتر از کتاب های کمک درسی
  4. رفع اشکال با حضور معلم

ریاضی پنجم در آزمون تیزهوشان و ورودی مدارس

درس ریاضی یکی از مهم ترین دروس در آزمون های تیزهوشان و ورودی مدارس است و سهم زیادی در میان سوالات دارد. با توجه به تستی بودن آزمون های تیزهوشان و مدارس لازم است مهارت های تستی دانش آموزان در کنار مفاهیم، تقویت شود. برای این موضوع توصیه های زیر را جدی بگیرید:

  1. به هیچ وجه قبل از مطالعه و درک عمیق یک موضوع، اقدام به تست زنی نکنید.
  2. بعد از مطالعه با حل تمارین تشریحی زیاد، به درک عمیق و درستی از مطالب برسید و بعد از آن سراغ حل تست بروید. برای تست زدن نباید عجله کرد. برای حل تمارین تشریحی بهترین منبع کتاب های کار ریاضی پنجم و نمونه سوالات تشریحی و امتحانات نهایی هستند.
  3. در حل تست ها مرتبا از پاسخنامه تشریحی استفاده نکنید. باید پاسخ نامه تشریحی یک راهنما برای خواننده باشد. اگر مدت زمان مناسبی را برای حل سوال صرف کردید و به نتیجه ای نرسیدید، از پاسخ تشریحی کمک بگیرید تا ایده ای برای حل سوال به شما بدهد و مجددا سعی کنید خودتان حل سوال را ادامه دهید. بهتر است هر 10 یا 15 سوال جواب هایتان را از پاسخنامه چک کنید.

برای حل سوالات نمونه تیزهوشان و آمادگی بیشتر برای این آزمون می توانید از مجموعه هایی استفاده کنید که این سوالات را به شکل طبقه بندی شده جمع آوری کرده اند. از جمله این کتاب ها می توان به ریاضی پنجم تیزهوشان خیلی سبز، ریاضی پنجم مرشد و رشادت مبتکران اشاره کرد.

نمونه سوالات ریاضی پنجم

همان طور که گفتیم حل نمونه سوالات ریاضی پنجم به تعداد زیاد می تواند علاوه بر تقویت شما، آمادگی لازم برای حل تست ها را نیز در شما ایجاد کند. برای حل نمونه سوالات امتحانی منابع متعددی در دسترس هستند. انواع و اقسام کتاب های کمک آموزشی در این زمینه تولید شده اند که مجموعه از سوالات مدارس و مدل های مرسوم سوالات را جمع آوری کرده اند. از جمله این کتاب ها می توان به کتاب کار و تمرین ریاضی پنجم منتشران، ریاضی پنجم دبستان پیشتاز خیلی سبز، کتاب کار و تمرین ریاضی پنجم مبتکران، ریاضی پنجم مهندس فتحی، ماجراهای من و درسام ریاضی پنجم خیلی سبز و ... اشاره کرد که شامل کاربرگ های ریاضی پنجم برای حل تمارین بیشتر هستند.

ریاضی پنجم در تیزهوشان

حل تمارین کتاب درسی ریاضی پنجم چقدر اهمیت دارد؟

حل تمارین کتاب درسی بدون شک اولین قدم بعد از دریافت آموزش صحیح است. تمارین کتاب درسی توسط متخصصین آن درس طراحی شده و کاملا هدفمند هستند. درک درست این تمارین به عمیق شدن در هر موضوع کمک شایانی می کند. تمارین کتاب درسی علاوه بر اینکه در امتحانات تشریحی و نهایی مورد استفاده قرار می گیرند، در آزمون های تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی و برتر هم به شکل تست در می آیند و ایده طراحی سوال می شوند. بنابراین نباید از تمرین های کتاب درسی غافل شوید.

تمارین کتاب درسی ریاضی پنجم را کجا حل کنیم؟

متاسفانه در کتاب درسی در مواردی فضای لازم برای حل تمارین وجود ندارد و یا اگر دانش آموزی سوالات را غلط حل کند و بخواهد حل خود را اصلاح کند، کتاب پاره می شود و کارایی خود را از دست می دهد. برای حل این مشکل کتاب هایی به چاپ رسیده است که تمارین کتاب درسی با فضای بیشتر در اختیار خواننده قرار می دهد. به این شکل کتاب درسی شما تمیز باقی می ماند و براحتی می توانید آن را بارها و بارها مطالعه کنید. از جمله کتاب های به این شکل می توان کتاب دفتر ریاضی پنجم دبستان گاج و کامل طلایی و دفتر ریاضی پنجم خوارزمی و کلاغ سپید را نام برد. البته دقت کنید که این کتاب ها جواب ندارند.

جواب تمارین کتاب ریاضی پنجم را از کجا چک کنیم؟

اگر جواب تمارین کتاب درسی ریاضی پنجم را لازم دارید تا حل خودتان را با آن چک کنید نگران نباشید، چون کتاب هایی به این منظور هم تولید و چاپ شده اند. این دسته از کتاب ها به کتاب های گام به گام پنجم معروف هستند شامل کتاب درسی ریاضی پنجم با جواب هستند و برای دانش آموزان با سطح پایین تر بسیار راهگشا خواهند بود.

درس پک گام به گام پنجم مهروماه، دروس طلایی پنجم کاگو و گام به گام شاه کلید پنجم کلاغ سپید از این دسته کتاب ها هستند.

برای خرید کتاب های کمک درسی، عمومی و لوازم تحریر میتوانید به سایت چی بخونم مراجعه کنید و با تخفیف ویژه به شکل آنلاین خریداری و درب منزل در کمترین زمان تحویل بگیرید.

 

 

این رپورتاژ توسط وبسایت تریبون ارسال شده است و درسی فا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده ندارد.