یکی از مواردی که امروزه و به خصوص بعد از قضیه کرونا مورد توجه قرار گرفت برگزاری آزمون آنلاین است که در این حالت با استفاده یک نرم افزار و سامانه تحت وب یک لینک به اشتراک گذاشته شده و آزمون دهندگان با استفاده از لینک وارد سامانه شده و در آزمون شرکت میکنند ولی انتخاب یک آزمونساز نامناسب میتواند تجربه بدی را برای آزمون گیرنده و آزمون دهنده به جای بگذارد به خصوص اگر تازه با مفاهیم IT آشنا شده و و یا اینکه به تازگی از امکانات برگزاری آزمون آنلاین استفاده می کند. به خصوص افرادی که برای برگزاری آزمون های حضوری و سنتی پافشاری بیشتری دارند بر روی این مسائل حساسیت بیشتری دارند و با ایجاد یک تجربه بد میتواند عواقب نامناسبی را در پی داشته باشد.

سامانه ای که برای  برگزاری آزمون آنلاین استفاده میشود باید با دقت انتخاب شده باشد و موارد زیر را باید با دقت در آن بررسی کرد:

  1. امکانات: آیا امکانات این آزمون ساز برای کاری که شما میخواهید انجام دهید مناسب است یا خیر؟ آیا می تواند این امکانات را با توجه به نیاز شما فراهم کند؟
  2. کیفیت خدمات رسانی: آیا سرویس آنان همیشه برقرار است؟ یا گاها به خصوص در زمان اوج بار پاسخگوی نیاز شما نیست؟
  3. پشتیبانی : آیا کسی پاسخ سوالات شما را نمی دهد؟ وقتی سوال دارید و یا در استفاده از سامانه به مشکل میخورید پاسخگوی شما هستند؟ آیا آموزش های لازم مانند نحوه ساخت آزمون آنلاین را در اختیار شما قرار داده اند؟
  4. بودجه: آیا با توجه به نیاز شما بودجه مناسبی دارند؟ نسبت به امکاناتی که میخواهید قیمت مناسبی در اختیار شماست؟ از اوضاع فعلی سواستفاده میکنند یا خیر؟ قیمت مناسبی برای این کار دارند؟

آزمون آنلاین از چند جهت بر آزمون سنتی برتری دارد که از آن ها میتوان به صرفه جویی در مصرف کاغذ، صرفه جویی در هزینه رفت و آمد، عدم صرف هزینه برای محل آزمون، عدم طی مسیرهای طولانی(شهری و کشوری)  توسط آزمون دهنده و یا حتی آزمون گیرنده اشاره کرد. همچنین مواردی در آزمون آنلاین میتوان پیاده کرد که قابلیت پیاده سازی آن در آزمون های سنتی یا کاغذی امکانپذیر نیست. مانند انتخاب تصادفی سوالات و به هم ریختن ترتیب سوالات و یا گزینه های سوالات تستی که باعث میشود برای هر آزمون دهنده یک برگه متفاوت نمایش داده شود مانند این می ماند که شما برای هر شخص یک برگه سوال مختلف طرح نموده اید. همچنین امکان اصلاح سوالات تا زمان آزمون همیشه وجود دارد ولی در حالت سنتی بعد از چاپ امکان اصلاح سخت می شود. همچنین در حالت آنلاین میتوان به هر آزمون دهنده یک زمان برای پاسخ به هر سوال تعیین کرد در صورتی که در حالت سنتی همه سوالات در یک برگه بوده و زمان کل امتحان به همه سوالات اختصاص دارد.

از امکانات مختلفی که یک آزمونساز آنلاین میتواند به اشتراک بگذارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکانات زمان آزمون:تعیین یک محدوده زمانی برای شرکت در آزمون، تعیین یک مدت زمان برای پاسخگویی به سوالات و تعیین زمان پاسخگویی برای هر سوال.
  2. امکان به هم ریختن ترتیب سوالات
  3. قابلیت انتخاب تصادفی تعدادی از سوالات
  4. قابلیت به هم ریختن ترتیب گزینه ها در سوالات تستی
  5. امکان انتخاب زبان آزمون به خصوص برای آزمون های بین المللی و یا خارجه
  6. قابلیت تغییر محیط آزمون چه لحاظ ظاهری مانند تصویر و رنگ و لوگو و چه به صورت چپ به راست و یا راست به چپ بودن محیط آزمون برای آزمون های خارجه
  7. قابلیت بارم گذاری سوالات و تصحیح خودکار و دستی در سیستم
  8. قابلیت نمایش کارنامه و کلید آزمون
  9. قابلیت تعریف دانش آموز و یا دانشجو با رمز ورود به آزمون

و...