سنسور lidar در ایفون چیست

سنسور LIDAR در آیفون چیست و چه کاربردی دارد؟

اپل در هر سری قابلیت های جدیدی را به نسخه پرو اضافه می کند که آن را از مدل های معمولی متمایز می سازد. در سال 2020 اپل، آیفون 12 پرو و پرو مکس را همراه با قابلیت LIDAR معرفی کرد که در واقع اساسی ترین تفاوت میان مدل‌های پرو با معمولی در آن سری است. اسکنر LiDAR در محصولات رده بالای اپل از جمله آیفون 13 پرو و پرومکس، ایفون 14 پرو و پرومکس و آیپد پرو 11 اینچی 2020 و نسخه های بالاتر و همچنین مدل‌های 12.9 اینچی آیپد پرو قابل دسترس است.

اما سنسور LiDAR در آیفون چیست؟ چه کارهایی را می توانید با این سنسور انجام دهید و آیا این ویژگی ارزش تفاوت قیمت ایفون ۱۲ نسخه های پرو و پرو مکس با مدل های معمولی را دارد؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ می دهیم و به شما خواهیم گفت که کاربرد سنسور لیدار در آیفون چیست و اینکه آیا اصلا به آن نیاز داریم. اگر در مورد این سنسور کنجکاور هستید و می خواهید بدانید که چه کارهایی را می توانید با آن انجام دهید، این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

سنسور LiDAR در آیفون چیست؟

LIDAR یک روش سنجش از راه دور است که از پالس لیزر برای ایجاد یک نمایش سه بعدی از یک محیط و یا اشیاء استفاده می کند. LiDAR در واقع کوتاه شده عبارات Light Detection And Ranging به معنی تشخیص نور و محدوده آن است که در صنایع مختلفی از جمله هوانوردی، وسایل نقلیه خودگردان و ماهواره ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما اخیرا این فناوری به گوشی های هوشمند نیز راه پیدا کرده و اپل در حال حاضر آن را فقط به مدل های پرو و پرو مکس آیفون 12 و مدل های بالاتر اختصاص داده است.

در گوشی ایفون سنسور لیدار داخل ماژول دوربین و در کنار لنزهای سه گانه قرار گرفته است که به بهبود کیفیت عکس ها در شب کمک می کند. آیفون از سنسور LIDAR برای ثبت تصاویر پرتره در محیط های کم نور و همچنین قابلیت واقعیت افزوده (AR) استفاده می کند که با استفاده از برنامه Measure می توانید ابعاد محیط و اشیاء را با دوربین آیفون خود اندازه گیری کنید.

شکل و قیافه سنسور lidar

کاربرد و کارایی LiDAR چیست؟

از اسکنر LIDAR معمولا برای بهبود دقت و سرعت فوکوس استفاده می شود. استفاده حرفه ای تر از این سنسور اسکن اشیاء واقعی و انتقال آن به نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی است که البته انتظار می رود این سنسور در ایفون ۱۵ استفاده های حرفه ای تری داشته باشد. در ادامه 7 کاربرد مهم سنسور لیدار در آیفون را معرفی می کنیم که با استفاده از آن می توانید کارایی بهتری از آیفون خود داشته باشید.

عکاسی واضح تر در نور کم

گوشی های آیفون قابلیت گرفتن عکس هایی با وضوح بالا، رنگ های دقیق و جزنیات بیشتر را دارند اما چیزی که در اینجا اهمیت دارد عکاسی در نور کم است. گوشی‌های آیفون از LIDAR برای تشخیص دور بودن اجسام و یا افراد و همچنین فوکوس خودکار سریع تر و دقیق تر استفاده می کنند. طبق ادعای اپل، آیفون‌های دارای اسکنر لیدار حتی در محیط های کم نور نیز می توانند تا 6 برابر سریع تر فوکوس کنند که در نتیجه آن تصاویر واضح‌تری را می توانید ثبت کنید.

عکاسی واضح تر در نور کم با سنسور lidar

اجسام را به صورت دقیق اندازه گیری کنید

یکی دیگر از کاربردهای سنسور LIDAR در آیفون اندازه گیری دقیق اجسام با استفاده از دوربین آن است. برنامه Measure به صورت پیش‌فرض در IOS وجود دارد که این قابلیت را برای شما فراهم می کند و با استفاده از دوربین گوشی اندازه اجسام را به شما می دهد.

اسکن محیط خانه قبل از تغییر دکوراسیون

اگر قصد خرید خانه جدید را دارید و می خواهید ابعاد دقیق منزل خود را به دست آورید، LIDAR می تواند به شما در اینکار کمک کند. شما می توانید با استفاده از گوشی آیفون خود ابعاد دقیق محیط منزل خود را به دست آورده و با استفاده از برنامه هایی همچون IKEA Place نحوه چینش دکوراسیون را نیز می توانید تصور کنید. برنامه IKEA Place با قرار دادن مدل های مجازی در قسمت‌های مختلف، به شما امکان می دهد تغییران جدید دکوراسیون را به صورت دقیق مشاهده کنید.

اسکن محیط خانه قبل از تغییر دکوراسیون با سنسو LIDAR

مدل های سه بعدی را با گوشی خود اسکن کنید

یکی دیگر ار کارهایی که با LIDAR می توانید انجام دهید، فتوگرامتری یا اسکن مدل های سه بعدی است. ایجاد تصاویر سه بعدی از اجسام کاری دشوار است اما فناوری لیدار در آیفون این کار را برای شما آسان تر کرده و به راحتی و با استفاده از برنامه هایی همچون Polycam و یا 3D Scanner App می توانید مدل های سه بعدی را اسکن کنید.

اسکن کنید و به اشتراک بگذارید

با استفاده از سنسور لیدار می توانید اجسام و اشیاء مختلف را اسکن کرده و با به اشتراک گذاشتن آنها یک کلکسیون برای خود ایجاد کنید. برنامه Polycam دارای یک شبکه اجتماعی موسوم به polyworld است که شما می توانید مدل هایی که اسکن کرده اید را در آن به اشتراک بگذارید.

بازی های همه جانبه با اسکنر LIDAR

با استفاده از ویژگی واقعیت مجازی در آیفون، می توانید در دنیای واقعی بازی کنید و تجربه متفاوتی را کسب کنید. بازی هایی همچون RC Club با استفاده از سنسور LIDAR آیفون شما، محیط اطراف را برای ایجاد زمین بازی اسکن می کند و با ترکیب دنیای مجازی با دنیای واقعی تجربه هیجان انگیزی را به کاربر می دهد.

کمک به افراد نابینا برای مسیریابی

در سال 2017 مایکروسافت برنامه Seeing AI را برای افراد نابینا و کم بینا طراحی کرد که از هوش مصنوعی برای تشخیص اشیاء اطراف خود استفاده می کند. هوش مصنوعی Seeing قابلیت تشخیص متن نوشته، افراد، رنگ، صحنه ها و حتی دست نوشته و ارزهایی همچون دلار، پوند و یورو را دارد. اگرچه مدل های قدیمی گوشی های اپل نیز از این برنامه پشتیبانی می کنند اما با استفاده از حسگر LIDAR می تواند اجسام را راحت تر تشخیص دهد و در مسیریابی بهتر عمل کند.

Seeing AI در واقع با استفاده از لیدار صحنه ها و اشیا موجود در آن را تشخیص و سپس از طریق صوتی مسیر درست را به کاربر نشان می دهد. با بهره گیری نسخه های پرو و پرومکس آیفون 12 و مدل های بالاتر از سنسور LIDAR، عملکرد برنامه Seeing دقیق تر شده و به راحتی می تواند محیط و اشیا موجود را برای کاربر توصیف کند. 

سنسور LIDAR در آیفون چه کاربردی دارد؟

سنسور LIDAR در کنار لنزهای دوربین اصلی و فقط در نسخه های پرو و پرومکس آیفون 12 و مدل های بالاتر موجود است. با توجه به توضیحات مذکور می توان گفت که کاربرد سنسور لیدار تنها در اندازه گیری اجسام مختلف محدود نمی شود و از آن می توانید برای ایجاد نقشه های 3D، اسکن مدل های سه بعدی، مسیریابی و حتی عکاسی واضح تر در محیط های کم نور استفاده کنید. در واقع قابلیت‌های زیادی به واسطه این فناوری به گوشی های اپل اضافه شده است که شما می توانید با تهیه مدل پرو و پرو مکس از تمامی قابلیت ها بهره مند شوید. با توجه به مشخصات و قیمت ایفون ۱۳ این مدل انتخاب مناسبی برای شما است که می توانید با کمترین قیمت در فروشگاه آترین کالا تهیه کنید.