نحوه کار با صرافی بایننس و کوکوین و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

صرافی‌های بایننس و کوکوین دو تا از بزرگترین نام‌های شناخته‌شده در عرصه ارزهای دیجیتال هستند. Binance بزرگترین صرافی رمز ارزها در جهان است و KuCoin بیش از 8 میلیون کاربر در سرتاسر جهان دارد.

این دو صرافی خدمات و استراتژی‌های نسبتا مشابهی دارند. هر دو از یک نقطه آغاز شده‌اند و به مرور پیشرفت‌های چشمگیری حاصل کرده‌اند. پس چطور می‌توانیم تشخیص دهیم که کدام صرافی بهتر است؟

معرفی صرافی بایننس

به گفته تعدادی کارشناس ارز دیجیتال، بایننس صرافی قابل اعتمادی است و محیط ساده‌ای دارد تا تازه کاران بهتر با آن کار کنند.

این صرافی حتی توکن مخصوص خود را دارد که آن را به نام بایننس کوین (BNB) می‌شناسیم. بنابراین برای کاربرانی که از این توکن برای معاملات خود استفاده کنند، برای کارمزد معامله تخفیف می‌دهد.

آموزش وریفای بایننس

به‌تازگی استفاده از بایننس بدون احراز هویت ممکن نیست. تمام کاربران جدید باید مراحل ثبت نام آن را تا انتها دنبال کنند تا بتوانند از خدمات این صرافی بهره مند شوند.

اما نگران نباشید. در ادامه مرحله به مرحله از باز کردن حساب تا آموزش وریفای بایننس را به‌طور کامل به شما یاد می‌دهیم.

چگونه حساب باز کنیم؟

  1. هنگامی که وارد سایت یا اپلیکیشن Binance شدید، در بالای صفحه روی گزینه (Register) کلیک کنید تا صفحه ثبت نام برای شما به نمایش درآید.
  2. در این صفحه ایمیل خود را وارد کنید و یک رمز عبور جدید بسازید.
  3. قوانین و مقررات بایننس را مطالعه کنید و تیک تایید آن را بزنید.
  4. روی register کلیک کنید.
  5. در ادامه باید اثبات کنید که ربات نیستید. بنابراین پازلی را به شما نمایش می‌دهند که باید یکی از قطعه‌های آن را در جای خود بگذارید.
  6. در این مرحله یک ایمیل برای شما می‌فرستند. روی آن کلیک کنید.
  7. حال باید امنیت حساب خود را بالا ببرید. برای این کار از شما می‌خواهند احراز هویت دو عاملی را از طریق پیامک به موبایل یا با استفاده از اپلیکیشن (Google Authenticator) فعال کنید.

اگر از قبل ثبت نام کرده‌اید، برای تکمیل مدارک وارد حساب کاربری خود شوید، روی پروفایل خود بزنید و سپس گزینه (Identification) را انتخاب کنید.

احراز هویت در بایننس

آموزش وریفای بایننس کمی طولانی است اما در کمتر از 15 دقیقه تمام می‌شود. برای این کار ابتدا:

  1. کشور، نام، نام خانوادگی و تاریخ تولد خود را به میلادی وارد کنید. سپس continue را بفشارید.
  2. بر اساس کشوری که در آن زندگی می‌کنید ممکن است لازم باشد پیش از ادامه کار، با قوانین استفاده آن موافقت کنید.
  3. بر اساس کشوری که انتخاب کرده‌اید، برای تکمیل احراز هویت وب‌سایت‌های مختلفی برای شما به نمایش در می‌آید. در حال حاضر 3 سایت متفاوت وجود دارد.
  4. برای ادامه فرآیند باید اپلیکیشن بایننس را بر گوشی خود بریزید و کد QR را اسکن کنید.
  5. سپس با گوشی کارت شناسایی خود را اسکن کنید (کارت ملی، پاسپورت، گواهی نامه یا کارت اقامت). مطمئن شوید که مدارک شما کاملا در تصویر مشخص و خوانا است.
  6. سپس باید یک ویدئو از خود بگیرید. ابتدا باید صورت خود را به جهت نمایش داده شده حرکت دهید و سپس اعداد روی صفحه را بخوانید.
  7. آدرس محل سکونت خود را وارد کنید. (بر اساس کشوری که زندگی می‌کنید ممکن است مدرکی جهت تایید آدرس سکونت (مانند قبض برق) را بخواهند.)
  8. در نهایت باید به تعدادی سوال پاسخ دهید. سوالاتی مانند: از بایننس برای چه چیزی استفاده خواهید کرد؟ منبع درآمد شما از کجا است؟ چه مقدار می‌خواهید معامله داشته باشید؟

با انجام کارهای بالا مراحل احراز هویت شما تکمیل خواهد شد. حال باید منتظر بمانید تا صرافی بایننس اطلاعات شما را بررسی کند و ایمیل تایید بفرستد.

تکمیل مدارک خود را در مدت 15 دقیقه انجام دهید و در آن مدت به هیچ عنوان اپلیکیشن یا سایت را ریفرش (refresh) نکنید. در طول یک روز تا 10 بار می‌توانید مدارک بفرستید. اگر در 24 ساعت ده بار مدارک شما رد شد، باید 24 ساعت دیگر منتظر بمانید و سپس دوباره اقدام کنید. همچنین باید بگوییم کاربران ایرانی باید به روش‌های دیگر احراز هویت کنند.

معرفی صرافی کوکوین

KuCoin در سال 2017 در هنگ کنگ با شعار (صرافی مردمی) پا به عرصه گذاشت. این صرافی در حال حاضر در سنگاپور مستقر است. هدف بنیانگذاران آن این بود که مردم در سرتاسر جهان بتوانند به یک پلتفرم ساده و امن برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشند.

این پلتفرم توکن (KCS) مخصوص به خود را دارد که نه تنها برای پرداخت کارمزد داخل آن قابل استفاده است، بلکه به‌عنوان روش خرید در بسیاری از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.

برای مثال می‌توانید از این توکن برای خرید در بازی گرفته تا NFT و حتی سفر استفاده کنید. بعضی از پلتفرم‌های محبوبی که توکن کوکوین را به‌عنوان روش پرداخت می‌پذیرند، عبارت هستند از:

  • SwirlPay
  •  PlayGame
  • Travala
  • PundiX

تعدادی کارشناس ارز دیجیتال آینده این توکن را بسیار روشن می‌بینند.

آموزش صرافی کوکوین

مراحل ثبت نام KuCoin مشابه بایننس است، با این تفاوت که افراد می‌توانند بدون احراز هویت در آن معامله داشته باشند. بنابراین بعد از ثبت نام و دریافت ایمیل تایید به‌راحتی می‌توانید خرید و فروش را شروع کنید.

مشاهده بازار

در صفحه اول سمت چپ گزینه (Market) قرار دارد. روی آن کلیک کنید تا بازار رمز ارزها و جفت‌های قابل معامله را ببینید. اگر روی ارز دیجیتال مورد نظر خود بزنید، می‌توانید جفت‌های قابل معامله با همان را مشاهده کنید.

معامله

اگر می‌خواهید معامله کنید، روی گزینه (Transfer) بزنید و سپس رمز ارز و مبلغ مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس (confirm) را بفشارید.

پیش از معامله باید رمز مخصوص معامله را وارد کنید. هر بار که این کار را انجام می‌دهید تا دو ساعت بعد نیازی به وارد کردن دوباره آن ندارید.

این صرافی از چهار نوع معامله پشتیبانی می‌کند که در هنگام خرید و فروش می‌توانید متناسب با نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

  1. Limit order
  2. Market order
  3. Stop limit order
  4. Stop market order

مقایسه صرافی‌های کوکوین و بایننس

دو صرافی بایننس و کوکوین شباهت‌های فراوانی با هم دارند. تنها در ارائه بعضی خدمات با هم در رقابت هستند.

به‌طور کلی تفاوت آن‌ها را در زیر توضیح دادیم:

  • همان‌طور که در آموزش صرافی کوکوین متوجه شدید، کار با این پلتفرم بسیار آسان‌تر از بایننس است.
  • بایننس بیش از 300 رمز ارز و کوکوین بیش از 250 رمز ارز دارد.
  • در صورت استفاده از کوین مخصوص هر صرافی، بایننس 25 درصد و کوکوین 20 درصد تخفیف می‌دهد.
  • کارمزد بایننس 0.1 درصد است اما کوکوین کارمزهای متفاوتی به ازای هر کریپتوکارنسی می‌گیرد.

چند نکته برای مبتدیان

اگر در حوزه رمز ارزها مبتدی هستید یا با بسیاری از مفاهیم آن آشنایی ندارید، بهتر است پیش از سرمایه گذاری از دانش و آموزش‌های یک کارشناس ارز دیجیتال استفاده کنید.

یا حتی می‌توانید یک کارشناس حرفه‌ای در این زمینه پیدا کنید و بر اساس توصیه‌های او معاملات خود را انجام دهید. فراموش نکنید سرمایه گذاری روی هر چیز جدید، خطرات احتمالی خودش را دارد. ممکن است در ابتدا فناوری نوین جذاب و فریبنده باشد اما بدون خطا نیز نیست.

یک معامله‌گر باید علاوه بر مزایا با معایب آن نیز آشنا شود. در هر حال این بازار در عین سودآوری بسیار پر ریسک است. بنابراین ورود به آن بدون دانش کافی چیزی جز ضرر در پی نخواهد داشت.