نقشه راه صفر تا صد  آموزش شبکه های کامپیوتری در قالب 10 گام ساده

ورود به حوزه شبکه های کامپیوتری و پیدا کردن یک چارت آموزش شبکه یا همان نقشه راه یادگیری درست و درمان ، شاید یکی از مهمترین مسائل برای شروع یادگیری شبکه های کامپیوتری برای علاقه مندان به این حوزه باشد. تنوع دوره های آموزشی شبکه این روزها بسیار زیاد شده است و در عین حال گم شدن بین انبوهی از عناوین دوره های آموزشی شبکه ممکن است شما را از چیزی که قرار است به آن برسید دور کند.

در این مقاله قصد داریم به شما یک نقشه راه آموزش صفر تا صد شبکه بر اساس یک چارت بدون حاشیه را معرفی کنیم تا در راه یادگیری شبکه و شناخت دوره های شبکه دچار مشکل نشوید. در ادامه با دقت به مباحثی که مطرح می شود و پاسخ می دهیم دقت کنید.

گام اول : با دوره آموزشی نتورک پلاس شبکه را شروع کنید

چه دوره های شبکه مایکروسافت ، چه دوره های شبکه سیسکو ، چه دوره های آموزش لینوکس و در نهایت همه دوره های حوزه فناوری اطلاعات بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند که مهمترین و اولین دوره آموزش شبکه برای ورود به این دنیا فارغ از گرایش ، دوره آموزش نتورک پلاس است.

آموزش نتورک پلاس

بنابراین اولین گام برای شما یادگیری نتورک پلاس یا دوره آموزش مبانی شبکه است. شناخت سخت افزارهای شبکه ، پروتکل ها و توپولوژی های شبکه ، سرویس های شبکه ، کابل های شبکه ، امنیت شبکه و ... از جمله مهمترین سرفصل های آموزشی دوره نتورک پلاس هستند. شما بعد از یادگیری نتورک پلاس می توانید وارد هر دوره آموزشی دیگری در شبکه های کامپیوتری شوید.

گام دوم : با دوره آموزش MCSA ویندوز کلاینت مسیر را ادامه دهید

در گام دو شما باید تبدیل به یک پشتیبان شبکه یا Help Desk شوید. داشتن شناخت کامل بر روی پشتیبانی کاربران و سیستم عامل ویندوز کلاینت یکی از مهمترین بخش های شروع یادگیری شبکه است. این دوره آموزشی معمولا به عنوان دوره آموزش MCSA ویندوز کلاینت هم شناخته می شود.

بعد از یادگیری این دوره ، شما تبدیل به یک پشتیبان شبکه شده و می توانید وارد شغل و بازار کار شبکه شوید. تعمیرات ویندوز ، رفع اشکالات ویندوز ، سطوح دسترسی ، نصب و راه اندازی و ... از جمله مهمترین چیزهایی است که در این دوره آموزشی یاد می گیرید.

گام سوم : با دوره آموزش MCSA ویندوز سرور کار خود را ادامه دهید

حالا نوبت به یادگیری ویندوز سرور است. شما باید تا سطح MCSA ویندوز سرور از سرویس های ویندوز یاد بگیرید. راه اندازی شبکه دومین و مدیریت کردن سرویس هایی مثل فایل سرور ، DNS سرور و VPN سرور و ... را در همین دوره یاد میگیرد. دوره MCSA ویندوز سرور برای شما حکم هسته یا قلب ورود به بازار کار مدیریت شبکه را دارد و برای شما الزامی است. توجه کنید که نیازی به یادگیری MCSE ویندوز سرور در این سطح ندارید.

گام چهارم : یک دوره آموزش سیسکو در سطح CCNA RS یاد بگیرید

قدم چهارم یادگیری تجهیزات زیرساختی سیسکو است. یادگیری کار کردن اولیه با تجهیزاتی مثل سویچ ، روتر و فایروال های این شرکت و داشتن دید نسبت به ماهیتی به نام VLAN و روتینگ از جمله چیزهایی است که باید نسبت به آن دید داشته باشید.

در همین سطح برای ورود به دنیای کار شبکه کافیست تا زمانیکه گرایش تخصصی در حوزه زیرساخت برای خود انتخاب کنید. سطوح بالاتر سیسکو مثل CCNP و CCIE در شروع یادگیری شبکه به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

گام پنجم : لینوکس را تا سطح LPIC 1 آموزش ببینید

لینوکس این روزها یک الزام است. قرار نیست شما یک ادمین تمام عیار لینوکس شوید اما باید این سیستم عامل را بشناسید. در آن نرم افزار نصب کنید ، از آن بکاپ بگیرید و با دستورات اولیه آن کار کنید . اگر بصورت مستقیم هم با لینوکس کار نکنید ، حتما از مخلفات آن در شبکه های کامپیوتری استفاده خواهید کرد. و دانستن لینوکس تا سطح دوره آموزشی LPIC 1 به شدت توصیه می شود. برای شروع آموزش لینوکس بهتر است با دوره آموزشی لینوکس اسنشیالز شروع کنید.

آموزش لینوکس

گام ششم : حتما دوره آموزش مجازی سازی مرکز داده یا VCP-DCV را یاد بگیرید

این روزها تقریبا هیچ شبکه را پیدا نمی کنید از محصولات مجازی سازی در آن استفاده نشده باشد. محصولات شرکت VMWare   از جمله محبوب ترین محصولات مجازی سازی هستند . یادگیری دوره آموزشی VCP-DCV یا مجازی سازی مرکز داده به شدت توصیه می شود.

گام هفتم : میکروتیک را در حد دوره MTCNA یاد بگیرید

تجهیزات زیرساختی میکروتیک این روزها در هر سوراخی وجود دارند. بد نیست برای حسابرسی اینترنت ، مدیریت مصرف اینترنت و بصورت کلی شناخت روترها و سویچ های این شرکت ، در دوره آموزشی MTCNA که اولین دوره میکروتیک است شرکت کنید و دید کلی نسبت به این سیستم عامل و سخت افزار داشته باشید.

آموزش شبکه های کامپیوتری

در پایان گام هفتم شما یک ادمین حرفه ای شبکه هستید ( مدیر شبکه حرفه ای ) و می توانید براحتی یک شغل شبکه ای پیدا کنید. در این لحظه شما یک آچار فرانسه شبکه هستید که نیاز هر سازمان و شرکتی را می تواند برآورده کند. اگر هنوز ابهامی در خصوص یادگیری و مسیر راه شبکه های کامپیوتری دارید ، می توانید به این لینک با عنوان آموزش شبکه را از کجا شروع کنیم مراجعه کنید.

در عین حال بر اساس نیازی که هر شرکت یا سازمان دارد ، می توانید تخصص خود را گسترش بدهید و در هر یک از زمینه هایی که گفتیم بصورت تخصصی تر وارد شوید. طبیعتا شما با توجه به گذراندن هفت دوره آموزشی متنوع ، دیگر می توانید علاقه مندی خود را پیدا کنید و بصورت تخصصی تری آن را دنبال کنید. توجه کنید که تقریبا کاریابی تخصصی در حوزه شبکه چه در ایران و چه در کشورهای خارجی یکسان است و حتی اگر روزی شما قصد مهاجرت از ایران را داشته باشید. همین مسیر راه می تواند بسیار به شما کمک کند.