هزینه تحصیل در انگلیس

چرا هزینه تحصیل در کشور انگلیس زیاد است؟

تحصیل در کشور انگلستان هزینه نسبتاً زیادی برای دانشجویان بین المللی دارد، اما فقط اگرمعیار را هزینه و شهریه سالانه دانشگاه بگذاریم و نگاهمان به روی دانشگاه های باکیفیت کشور انگلیس ببندیم!

هزینه تحصیل در خارج

بنابر آمار رنکینگ QS، 5 مقصد تحصیلی گران قیمت دنیا شامل موارد زیر می‌شوند که در میان آنها نام انگلیس نیز به چشم می‌خورد:

  1. آمریکا: با حداقل شهریه 19.968 هزار پوند در سال
  2. نیوزیلند: با حداقل شهریه 14.335 هزار پوند در سال
  3. استرالیا: با حداقل شهریه 11.453 هزار پوند در سال
  4. کانادا: با حداقل شهریه 10.376 هزار پوند
  5. انگلستان: حداقل شهریه 9.250 هزار پوند

همانطور که مشاهده میکنید، تحصیل در انگلیس به هیچ وجه ارزان نبوده و شما ملزم به پرداخت هزینه نسبتاً زیادی در طول هر سال تحصیلی هستید.

اما در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب کشور و دانشگاه خارجی، تنها نباید به موضوع شهریه وهزینه زندگی توجه کنید.

چون از یک طرف، حداقل 10 دانشگاه و موسسه آموزشی عالی کشور انگلیس در فهرست 100 دانشگاه برتر دنیا در سال جدید میلادی قرار گرفته‌اند (دانشگاه‌های بسیار مشهوری مثل آکسفورد، کمبریج، امپریال لندن) و کیفیت سیستم آموزشی و اعتبار مدارک دانشگاهی انگلستان زبانزد بوده و بر هیچکس پنهان نیست. برای همین، می‌توان این فاکتور را یکی از علل انتخاب انگلیس و پرداخت هزینه نسبتاً بالای شهریه دانست.

خیلی از دانشجویان بین‌المللی به دلیل شهریه‌های کم برخی از کشورها (مثل آلمان، فرانسه و یا ترکیه)، بدون تحقیق فراوان برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی این کشورها اقدام می‌کنند، ولی باید به این نکته توجه کنید که تعداد زیادی از رشته‌های تحصیلی دانشگاهی در دانشگاه‌های دولتی این کشورها به زبان بومی (آلمانی، فرانسوی و یا ترکی استانبولی) ارائه می‌شوند؛ این بدین معنی است که دانش زبان انگلیسی به کار شما نیامده و باید بین یک تا دو سال از زمانتان را صرف یادگیری یک زبان خارجی جدید و کسب مدرک زبان کنید.

از جنبه دیگر، تقاضا برای تحصیل در کشورهای کم هزینه اروپایی و یا اروپایی – آسیایی بسیار زیاد است و به دلیل رقابت بالای متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور، زمان بیشتری برای انتظار وقت سفارت و مصاحبه ویزا صرف شده، شانس کمتری برای اخذ نامه پذیرش تحصیلی، ویزای دانشجویی وجود دارد و احتمال دریافت کمک هزینه و بورسیه برای اغلب دانشجویان خارجی بسیار کم است.

ولی با توجه به موارد بالا، باز هم کیفیت سیستم آموزشی و اعتبار مدارک دانشگاهی این کشورها از شرایط بسیار خوب و قابل قبولی برخوردار است.

اینها دلایل مشخص و واضحی برای توضیح این موضوع هستند که چرا خیلی از دانشجویان بین‌المللی مایل به تحصیل در کشوری نظیر انگلیس و یا کانادا هستند.

هزینه تحصیل در کشور انگلیس

برای بررسی دقیق‌تر فاکتور هزینه تحصیل در انگلیس، بد نیست تا نگاهی به آمار اخیر وب‌سایت QS در سال جدید میلادی بیاندازیم.

طبق این گزارش، میانگین شهریه پرداختی دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های انگلیس از حدود 10 هزار پوند (معادل 14.130 دلار) در سال شروع شده و برای رشته‌های تخصصی پزشکی تا حداکثر 38 هزار پوند (معادل 53.700 دلار در سال) افزایش می‌یابد؛ این در حالی است که اغلب رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی دارای حداقل شهریه هستند و رشته‌های آزمایشگاهی و بالینی جزو گزینه‌های گران انگلیس به شمار می‌آیند.

اگر هر یک از این شهریه‌ها را با هزینه سالانه زندگی در کشور انگلستان با میانگین 12.200 پوند (معادل 16.950 دلار) در سال ادغام کنید، متوجه این موضوع خواهید شد که بدون حمایت خانواده و یا اخذ بورسیه تحصیلی انگلستان، شرایط تحصیل در این کشور برای دانشجویان انگلیسی بسیار سخت و گران تمام خواهد شد.

به بیانی دیگر، میانگین مجموع هزینه‌های تحصیل در انگلیس در هر سال چیزی در حدود 22.200 پوند (معادل 31.380 دلار) خواهد بود، که اگر دانشگاه و یا موسسه آموزشی دانشجو در شهر لندن باشد، این مقدار بسیار بیشتر می‌شود.

درست است که میزان شهریه و هزینه زندگی دانشجویی در کشور انگلیس از توان مالی خیلی از دانشجویان خارجی بیشتر است، اما باید به این نکته نیز توجه کنید که در مقایسه با اغلب کشورهای دنیا که در آن دوره‌های کارشناسی 4 ساله برگزار می‌شود، دوره‌های کارشناسی انگلیس، 3 ساله است.

این در حالی است که تحصیل کارشناسی ارشد انگلیس 2022 به جای 2 سال اغلب کشورهای دنیا، به صورت فشرده و 1 ساله ارائه می‌شود.

بنابراین، به همان اندازه که می‌تواند شهریه و هزینه زندگی در انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی نگران کننده باشد، کسر شدن یک سال تحصیلی و تمام شدن سریع‌تر دوره دانشگاهی موجب کاهش هزینه‌های چشمگیری شده و شما را با سرعت بیشتری به سمت بازار کار بین‌المللی اروپا رهنمود می‌کند.

 

هزینه تحصیل در انگلیس

نکات زندگی دانشجویی در انگلیس

تا به اینجا متوجه این موضوع شدید که علیرغم هزینه نسبتاً بالای تحصیل در انگلیس، زمان کمتری برای فارغ‌التحصیلی مورد نیاز بوده، زبان بومی، زبان محبوب انگلیسی است و اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، کیفیت مثال زدنی سیستم آموزشی و بازار کار پویای این کشور هرکسی را ترغیب به تحصیل در کشور انگلستان می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی نیاز به داشتن حداقل 1015 پوند (1435 دلار) در ماه در حساب بانکی خود برای تامین هزینه‌های زندگی و اقامت در انگلیس (در محدوده خارج از لندن) دارید که معادل 12.180 پوند (یا 17.200 دلار) در سال می‌شود.

چنانچه دانشگاه شما در شهر لندن باشد، حداقل هزینه ماهانه شما برابر با 1265 پوند خواهد بود که معادل 21.500 دلار در سال می‌شود.

اگر واقعاً علاقه‌مند به تحصیل در کشور انگلیس هستید، می‌توانید از چند گزینه کمکی برای کم کردن هزینه‌های کلی تحصیل و زندگی در این کشور استفاده کنید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده از کارت‌های تخفیف دانشجویی (ارائه حداقل 30 درصد تخفیف برای حمل و نقل عمومی)
  • اقامت و زندگی در شهرهای کوچکتر و کم‌تر شناخته شده انگلیس مثل کاردیف، آبردین و یا دورهام
  •  رزرو خوابگاه‌های دانشجویی کم هزینه و اشتراکی
  • پرهیز از خوردن بیش از حد غذا در رستوران‌ها
  • استفاده از شرایط کمک هزینه، بورسیه دانشگاهی و یا وام دانشجویی
  • انجام حداکثر 20 ساعت کار دانشجویی پاره وقت در هفته (برای دوران تحصیل)
  • انجام کار تمام وقت و بدون محدودیت (در زمان تعطیلات دانشگاهی)

در یک جمع‌بندی کلی، اگر دارای رزومه تحصیلی و نمرات بالا و رقابتی برای اپلای اسکالرشیپ فول فاند در کشور انگلیس نیستید، اگر از تمکن مالی و حمایت مالی کافی برای پوشش حداقل هزینه‌‌های سالانه تحصیل در انگلیس بهره مند نیستید، اهل صرفه‌جویی و زندگی در شهرهای کوچک نبوده و دوست دارید همیشه غذای بیرون سفارش داده و در کنار تحصیل، انواع سرگرمی‌های خارج از محیط دانشگاه را تجربه کنید و با زندگی در محیطی اشتراکی و ساده چندان میانه خوبی ندارید، بهتر است به جای تحصیل در انگلیس به سراغ مقاصد دیگری بروید.

در نقطه مقابل، اگر شرایط شما برعکس موارد بالاست و فکر می‌کنید که می‌توانید با شرایط مالی و تحصیلی فعلی و برنامه‌ریزی دقیق تحصیلی، به سرعت از دانشگاه‌های با کیفیت انگلیسی فارغ التحصیل شده و به کار و زندگی در بازار کار فعال این کشور دوست داشتنی مشغول شوید، لحظه‌ای درنگ نکنید!

تنها کافیست تا از مشاوره و ارزیابی و خدمات تخصصی موسسه مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی در این زمینه استفاده نمایید و در سریع‌ترین زمان ممکن، به نتیجه دلخواه خود یعنی تحصیل در بهترین دانشگاه‌های انگلیس دست پیدا کنید.

وب سایت لتسگو یونی: www.letsgouni.com

این رپورتاژ توسط وبسایت تریبون ارسال شده است و درسی فا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده ندارد.