چهار مورد از بهترین گریس‌های نسوز ایرانی

گریس‌های نسوز ایرانی در انواع ویژگی و کاربرد در حال تولید و عرضه هستند. در این مطلب فهرستی از بهترین گریس‌های نسوز ایرانی را ارائه می‌دهیم و به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم. پیش از معرفی محصولات، بهتر است به صورت مختصر درباره گریس نسوز و کاربرد و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شویم. همان‌طور که می‌دانید، در سراسر کشورهای دنیا، از انواع مختلف گریس در سیستم‌های صنعتی خود استفاده می‌کنند. در این میان گریس نسوز نقش مهمی را در پایداری و عمر طولانی دستگاه‌ها، کارکرد صحیح آن‌ها و کاهش مصرف ایفا می‌کند.

 

معرفی گریس نسوز

روان‌کننده‌های مقاوم در برابر حرارت بالا، محصولاتی هستند که در سیستم‌هایی که ریسک اشتعال بالا است، استفاده می‌شوند. به طور معمول، این محیط‌ها دارای شعله‌های روباز، جرقه یا فلزات داغ هستند. اگر نشت روغن رخ دهد، خطر خسارت، آسیب و حتی مرگ افزایش می‌یابد، زیرا آتش‌سوزی‌های مداوم ممکن است رخ دهد. به همین دلیل است که روان‌کننده‌های مقاوم در برابر حرارت بالا (گریس نسوز) برای محافظت از کارکنان و تجهیزات تولید و ساخته شده‌اند.

 

علت استفاده از گریس مقاوم در برابر حرارت بالا (گریس نسوز)

همان‌طور که گفته شد، گریس‌های نسوز و مقاوم در برابر دمای بالا، در محیط‌هایی که به سطوح با دمای بالا و شعله‌های باز نیاز دارند، بیشتر مورد نیاز هستند، چرا که روانکارهای معمولی با نقطه اشتعال پایین، بیشترین خطر را برای آتش‌سوزی دارند. به طور مثال اگر از خطوط هیدرولیک تحت فشار استفاده می‌کنید، داشتن گریسی با نقطه اشتعال بالا بسیار مهم است، زیرا نشتی‌های کوچک می‌توانند روان‌کننده را به راحتی آئروسل کنند.

 

استانداردهای روانکارهای مقاوم در برابر حرارت بالا

اصطلاح "مقاوم در برابر حرارت بالا" اغلب به اشتباه تفسیر می‌شوند و گاهی اوقات بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیچ ویژگی یا متریک واحدی وجود ندارد که مقاومت نسبی در برابر دمای بالا را نشان دهد. معیارهایی مانند نقطه اشتعال و دمای خود اشتعال مفید هستند، اما کل داستان را بیان نمی‌کنند. به همین دلیل، اکثر روانکارها به صورت دقیق آزمایش می‌شوند و اگر آزمایش‌ها و شبیه‌سازی‌های مختلف را پشت سر بگذارند، به عنوان "گریس نسوز" طبقه‌بندی می‌شوند.

Factory Mutual Research Corporation (FM) معیارهای کلیدی را برای آزمایش مقاومت در برابر اشتعال ایجاد کرد. FM گریس‌های نسوز را آزمایش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که معیارهای مختلف را برآورده می‌کند.

اداره ایمنی و سلامت معدن (MSHA) تست‌ها و استانداردهای خاص خود را برای معادن و کاربردهای زیرزمینی دارد. آزمایش دقیق آن‌ها نسبت به FM خسارات بیشتری ایجاد می‌کند. هر دو برنامه به دنبال این هستند که اطمینان حاصل شود که روانکارهای مقاوم در برابر اشتعال مطابق با استانداردهای عملکرد هستند.

 

معرفی گریس نسوز ایرانی

در بخش بعدی، به معرفی سه گریس نسوز ایرانی می‌پردازیم؛ برای دیدن مقایسه پارس ماهان، پارس شاسی و بهران یاقوت، گریس‌های پرفروش ایرانی کلیک کنید. این سه گریس، از دسته گریس‌های نسوز ایرانی با درجه کیفی عالی و نرخ فروش بالا هستند که در بین کاربران ایرانی از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. این محصولات با استفاده از روغن‌های پایه با کیفیت بالا و افزودنی‌های پیشرفته تهیه می‌شوند و محافظت عالی در برابر سایش، خوردگی و اکسیداسیون ایجاد می‌کنند. این گریس‌ها همچنین دارای مقاومت استثنایی در برابر آب هستند و می‌توانند عملکرد خود را حتی در حضور آب یا بخار حفظ کنند.

 

بهترین گریس‌های نسوز ایرانی

چند نمونه از گریس‌های نسوز ایرانی که بیشترین محبوبیت و میزان مصرف را در بین کاربران دارند، در این بخش لیست شده است:

  1. گریس نسوز بهران یاقوت EP

می‌دانید که گریس یک روانکار جامد است و در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که امکان استفاده از روغن فراهم نباشد. در بین شرکت‌های تولیدی گریس در ایران، شرکت نفت بهران در حوزه تولید گریس پیشگام بوده است. یکی از دلایل مهم در این زمینه، تنوع تولید گریس با مصارف گوناگون است. گریس نسوز بهران یاقوت EP، به عنوان گریس پرفروش و مرغوب در بازار شناخته می‌شود که از پایه معدنی تولید شده است. به طور کلی این گریس، یک گریس ضد سایش و نسوز است که در شرایطی که عملیات در دمای بالایی است، کاربرد دارد. گریس نسوز بهران یاقوت ای پی، در صنایعی مانند فولادسازی، چدنسازی و صنعت سیمان استفاده می‌شود و در برابر فشار، حرارت و خوردگی مقاوم است.

  1. گریس پارس ماهان ep (گریس پارس لیتیوم)

این گریس که با نام جدید گریس پارس لیتیوم به بازار عرضه می‌شود، نوعی گریس چند منظوره با کارایی بالا است که ترکیبات آن از تغلیظکننده صابون لیتیومی و روغن‌های پایه با شاخص گرانروی بالا تشکیل می‌شود تا از قطعات سیستم در برابر سایش، زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت کند. این گریس در صنعت خودرو و یاتاقان‌های سایشی و چرخشی استفاده می‌شود و در کمپرسورها، پمپ‌ها و نوارهای نقاله کاربرد بهینه دارد. به طور کلی این محصول، عملیات با بازه دمایی 20- تا 120 درجه سانتی‌گراد را پوشش می‌دهد.

  1. گریس پارس شاسی

این گریس از روغن پایه معدنی و تغلیظ‌کننده صابون کلسیمی تولید می‌شود و در انواع قطعات صنعتی، کارخانه‌ها و خودرو کاربرد دارد. این گریس نسوز بازه دمایی منفی 20 تا مثبت 60 درجه سانتی‌گراد را پوشش می‌دهد.

  1. گریس بهران یاقوت

یک گریس مخصوص چرخ‌دنده‌های باز با کیفیت عالی است که با تغلیظکننده کمپلکس آلومینیوم تولید می‌شود. کاربرد مناسبی در چرخ‌دنده‌های باز آسیاب‌ها، درام‌ها، مخازن و کوره‌های دوار دارد. این گریس برای استفاده در سیستم‌های اتوماتیک گردشی و انتقال نیرو مناسب است و در برابر فشار و سایش مقاومت عالی دارند. این محصول نیز عملیات با بازه دمایی 20- تا 120 درجه سانتی‌گراد را پوشش می‌دهد و در برابر مواد هیدروکربنی بسیار پایدار عمل می‌کند.

 

به طور کلی برای معرفی گریس‌های نسوز ایرانی با کیفیت، می‌توان از گریس پارس شاسی، گریس نسوز بهران یاقوت ای پی، گریس پارس ماهان ای پی (لیتیوم) و همچنین بهران یاقوت نام برد. این گریس‌ها کاربردهای زیادی در سیستم‌هایی دارند که در دمای بالا کار می‌کنند.

 

منبع

https://www.twinoils.com/news/what-are-fire-resistant-lubricants/

https://patents.google.com/patent/US20110082060A1/en