چه موارد و مصادیقی را می‌توان به عنوان کلاهبرداری اینترنتی در نظر گرفت؟

گسترش استفاده افراد از اینترنت علاوه بر بهبود کیفیت زندگی و افزایش سرعت انجام کارها مشکلات و روش های جدیدی برای کلاهبرداری اینترنتی را نیز به وجود آورده است. با افزایش نفوذ گسترده اینترنت در جوامع و افزایش تعداد کاربران فضای مجازی کلاهبرداران و هکرها نیز با استفاده از روش های خلاقانه و نا آشنا برای مردم عادی بسیاری از افراد را به دام  انداخته و به راحتی از آن ها دزدی کرده‌ اند. بنابراین باید گفت که عدم آموزش درست و شناخت دقیق ابزارهای پرداختی آنلاین سبب افزایش تعداد کلاهبرداری اینترنتی شده است. کلاهبرداری اینترنتی یکی از مصادیق کلاهبرداری است که در حال حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گستردگی ارتباطات از طریق فضا های مجازی بیشتر نمود یافته است. در واقع کلاهبرداری اینترنتی همان تحصیل مال غیر به وسیله مانورهای متقلبانه است که در کلاهبرداری اینترنتی به وسیله رایانه تحصیل مال رخ می‌دهد.

جرم کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

در جوامع امروزی و با پیشرفت تکنولوژی، رایانه و سیستم های رایانه ای نقش به سزایی در تمام بخش های زندگی ایفا می‌کنند. همیشه در تمام جوامع و اقشار اجتماع همان طور که پیشرفت و تکنولوژی باعث سهولت در کارها می‌شود به تبع آن مشکلات و جرایمی از قبیل کلاهبرداری را به دنبال دارد. لذا، با وسعت علم و آگاهی بشر، گسترش جرائم رایانه ای روز به روز بیشتر و وسیع تر می‌شود. همین موضوع باعث این شده است تا مراجع قضایی و قانون گذار برای جلوگیری و پیشگیری از مشکلات غیر قانونی که جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تدابیر امنیتی و قانونی را اتخاذ نمایند. شایان ذکر است که جرم کلاهبرداری اینترنتی شامل جرایم مالی شده و بعد مالی و اقتصادی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

مجازات کلاهبرداری اینترنتی

ماده 13 قانون جرائم رایانه ای، در مورد مجازات جرم کلاهبرداری اینترنتی این چنین نوشته است که  هر کس به نحو غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه مال یا وجه یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری کسب کند؛ علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. بنابراین مجازات جرم کلاهبرداری اینترنتی به صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • حبس از یک سال تا پنج سال
  • رد مال کلاهبرداری شده به صاحب مال
  • جزای نقدی معادل جزای نقدی از 2 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان.

نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی چگونه است؟

شکایت از کلاهبرداران اینترنتی هم مانند دیگر شکایات می‌باشد که باید در مراجع قضایی به آن رسیدگی گردد که مرجع قضایی رسیدگی به جرایم رایانه ای، دادسرای جرایم رایانه ای است. وظیفه رسیدگی به جرایم کلاهبرداری اینترنتی با دادسرای جرایم رایانه ای است ولی تحقیق در مورد جرم با پلیس فتا می‌باشد. گاها ممکن است که شخص قربانی شده که از او کلاهبرداری کرده اند را نشناسند و هیچ نام و نشانی از وی نداشته باشند و گاها هم شخص مورد نظر را می‌شناسند که در هر دو حالت هم امکان شکایت از کلاهبرداران اینترنتی امکان پذیر بوده و مراجع قضایی به آن رسیدگی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: از چه راه‌ هایی می‌توان اقدامات لازم را در جهت شکایت از کلاهبرداری اینترنتی انجام داد

مهم ترین مصادیق کلاهبرداری اینترنتی

برخی از مهم ترین رفتارهایی که به عنوان مصادیق جرم کلاهبرداری اینترنتی شناخته می‌شود به شرح زیر است:

  • وارد کردن اطلاعات به سیستم برای کلاهبرداری
  • محو و از بین بردن اطلاعات و داده ‌ها در سیستم
  • ایجاد اطلاعاتی که حقیقی نیستند و اطلاعات غیر واقعی یا غیر مجاز هستند. 
  • متوقف کردن جریان دسترسی به سیستم و اطلاعات و قطع دسترسی و ایجاد وقفه در سیستم
  • ایجاد اختلال در سامانه و کسب منفعت از این اختلال
  • مصادیق مشابه دیگری که در چارچوب کلاهبرداری قرار بگیرد.

نکاتی برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی

  • رمز عبور و رمز حساب ‌های بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
  • شماره کارت خود را با افراد نامطمئن و ناشناس به اشتراک نگذارید.
  • حتما برای تلفن همراه و لپ ‌تاپ خود رمز عبور در نظر بگیرید.
  • به اشخاص در فضای مجازی اعتماد نکنید چرا که بسیاری از افراد با هویت جعلی اقدام به فریب و کلاهبرداری می‌کنند.
  • اگر تصمیم دارید تلفن همراه خود را بفروشید، حتما تمام اطلاعات موجود در آن را پیش از فروش پاک کنید.

این رپورتاژ توسط وبسایت تریبون ارسال شده است و درسی فا هیچ مسئولیتی ندارد.