کدام ورق پلاستیکی برای سقف کاذب بهتر است؟ طلق یا پلکسی؟

سقف کاذب این روزها در معماری اهمیت خاصی پیدا کرده است. از این سقف ها برای موارد مختلفی استفاده می شود. گاهی لازم است تاسیسات خاصی از قسمت سقف عبور کند و برای این که نمای ظاهری فضا حفظ شود از سقف کاذب استفاده می شود. گاهی هم هدف از ایجاد این سقف ها نورپردازی های خاص و ویژه است. همچنین برای پوشاندن سقف حیاط خلوت و پاسیوهم می توانید از سقف کاذب استفاده نمایید.

 سقف کاذب می تواند از جنس پلکسی گلاس، طلق کریستال، پلی کربنات، شیشه، کامپوزیت، گچ، چوب و ... ساخته شود. در این میان سقف های پلکسی و طلقی محبوبیت بالایی دارند. در برخی موارد هم می توان سقف را با ترکیب چند متریال مختلف ساخت.

سقف کاذب پلکسی

پلکسی یکی ازانواع ورق های پلاستیکی است که گاهی ممکن است به آن طلق پلاستیکی هم گفته شود. ماده سازنده این ورق ها پلیمر ترموپلاستیک است و در رنگ های مختلفی می توان آن را تهیه نمود. پلکسی نور را تا 93 درصد از خود عبور می دهد و در دو مدل شفاف یا مشجر برای سقف کاذب استفاده می شود. نوع مشجر این ورق ها نور کمتری از خود عبور می دهد و بیشتر هم جلوی دید دیگران را می گیرد.

از طرفی آلودگی روی این ورق ها نسبت به ورق های شفاف کمتر دیده می شود.

می توان روی این ورق ها حکاکی کرد و با تنوع خیلی زیادی سقف کاذب را طراحی نمود. پلکسی گلاس جایگزین مناسبی برای شیشه است که مزایای زیادی هم نسبت به آن دارد. زیبایی این ورق ها باعث می شود هم سقف کاذب ایجاد کنید و هم محیط تان را زیباتر به نمایش بگذارید. تنوع رنگی آن بالاست ومی توانید به سادگی آن را با رنگ های استفاده شده در محیط هماهنگ کنید.

 

مزایای استفاده از سقف پلکسی

  • این سقف سریع و آسان نصب می شود.
  • نسبت به بسیاری از سقف های کاذب قیمت مناسب تری دارد.
  • در برابر انواع شوینده ها مقاوم است.
  • در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد.
  • در موارد لازم می توانید جلوی دید همسایگان را بگیرید.
  • در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم است.

سقف کاذب با طلق کریستال

طلق کریستال یک نوع ورق است که نوع شفاف آن معمولا بیشتر شناخته می شود. از این ورق ها برای کاربردهای مختلف از جمله ساخت سقف کاذب استفاده می شود.

این ورق ها سبک است و در برابر تغییرات مختلف مقاومت خوبی دارد. جذب کم آب از جمله دلایلی است که این طلق ها را به ورقی پرکاربرد تبدیل کرده است.

 

مزایای استفاده از طلق کریستال

  • نسبت به بسیاری از ورق های دیگر شفاف ترو ارزان تر است.
  • درصد بلوری آن پایین است.
  • استحکام بالایی دارد.
  • مقاومت آن در برابر اشعه های مضر خورشید زیاد است.
  • خاصیت چاپ پذیری و رنگ پذیری دارد.

پلکسی و طلق کریستال از جمله مهم ترین متریال هایی هستند که در ساخت سقف کاذب از آن ها استفاده می شود اما تنها متریال های پرکاربرد در این زمینه محسوب نمی شوند بلکه می توان سقف کاذب را با مواد دیگری هم ساخت.

 

سقف کاذب پلکسی بهتر است یا طلق کریستالی؟

به صورت کلی پاسخ به این سوال بستگی به محل استفاده دارد. طلق کریستالی معمولا در فضاهای روباز استفاده نمی شود زیرا مقاومت آن برای چنین فضایی کافی نیست. از طرفی وزن پایین، مقاومت در برابر ضربه و برخی موارد دیگر در هر دو نوع این ورق ها یکسان است.

ورق پلکسی نسبت به طلق کریستال شفاف تر است و کیفیت بالاتری هم دارد. هر دوی این ورق ها نسبت به شیشه مقاومت بیشتری دارند اما طلق ها بسیاری اوقات از پلکسی هم محکم تر هستند. البته باید بدانید که میزان استحکام و مقاومت پلکسی نسبت به شیشه حدود 14 برابر است. همچنین شما متوانید از تنوع رنگ بندی با پلکسی گلاس رنگی یا طلق کریستال رنگی نیز استفاده کنید.

هر دوی این ورق ها در برابر نیروهای سایشی مقاومت متوسطی دارند و نمی توان گفت که خیلی خوب هستند. به صورت کلی هیچ کدام از این ورق ها را نمی توانید با هر ماده ای تمیز کنید زیرا ممکن است آسیب ببینند. مثلا از اسفنج های سنگین نمی توانید برای تمیز کردن آن ها استفاده کنید. آب و صابون گزینه خوبی برای انجام این کار است.

در برابر مواد شیمیایی سخت پلکسی مقاوم تر از طلق کریستال است.

در نهایت باید ببینید که سقف کاذب در داخل مورد استفاده قرار می گیرد یا در فضایی است که آفتاب می خورد و در برابر انواع تغییرات هوا و... قرار دارد؟ چه قدر میخواهید هزینه کنید؟ این سوالات و برخی سوالات دیگر مشخص می کند که پلکسی برای سقف کاذب شما بهتر است یا طلق کریستال؟

 

معایب سقف کاذب با پلکسی یا طلق کریستالی

از آنجایی که پلکسی و طلق شباهت های زیادی دارند معمولا معایب استفاده از آن ها هم شبیه است. دقت کنید که هر دوی این ورق ها خیلی پر کاربرد هستند و مزایای زیادی هم دارند اما به هر حال دانستن معایب یک متریال کمک می کند شما بهتر از آن مراقبت کنید.

  • در صورتی که مراقب نباشید خش می افتد.
  • برخی اوقات قیمت آن ها از شیشه گران تر است.
  • در صورتی که فشار زیادی روی آن ها وارد شود ترک می خورند.
  • این متریال ها دچار حریق نمی شوند اما اگر در آتش سوزی قرار بگیرند دود زیادی از آن ها تولید می شود. این موضوع طبیعی است زیرا هر دوی این ورق ها بر پایه پلاستیک ساخته می شوند.

 

سقف کاذب پلی کربنات

این ورق ها هم در نوع مشجرو مات تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد. ورق پلی کربنات شامل سه نوع تخت توپر، موج دار ومشبک است و هر کدام از این انواع هم می تواند تک لایه و یا چند لایه باشد. سطح رویه این ورق ها دارای خاصیت آنتی استاتیک است و ذرات گرد و غبار را جذب نمی کند.انواع مختلف این ورق ها می تواند مقاومت های مختلفی داشته باشد و برای سقف کاذب باید از ورقی استفاده کنید که مقاومت خیلی خوبی داشته باشد.

 

سقف کاذب پی وی سی

پی وی سی از متریال های محبوبی است که در دکوراسیون و از جمله برای سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده ضد آب است، در برابر رطوبت، حرارت و... مقاوم است.

پی وی سی همچنین در برابر انواع حشرات، قارچ، باکتری و... هم مقاومت خوبی دارد. سقف کاذب پی وی سی می تواند در انواع مختلف تایل، پی وی سی و پانل طولی اجرا شود.