اهمیت برنامه ریزی توسط مشاوره کنکور

بسیاری از دانش‌آموزان تلاش می‌کنند در سال منتهی به کنکور خود یک برنامه‌ریزی مناسب برای خود دست و پا کنند و از شیوه‌های مختلفی هم این کار را انجام می‌دهند؛ حال یا خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند و یا از یک مشاوره کنکور کمک می‌گیرند. با قدرت می‌توان گفت که این افراد معمولاً نتیجه درستی نمی‌گیرند! چرا که یا خودشان اصول برنامه‌ریزی را به خوبی نمی‌دانند و یا مشاور کنکوری که با آن کار می‌کنند به طور کامل به زندگی‌شان مسلط نیست و در نتیجه نمی‌تواند برنامه‌ای که با اتفاقات روزانه آن‌ها تناسب داشته باشد مهیا کند. به طور مثال یک مشاوره کنکور تجربی ممکن است برای دانش آموزی که در کنار درس خواندن کار هم می‌کند، برنامه‌ای بدهد که روزانه باید در آن 12 ساعت درس بخواند که این امر نشدنی است!

به همین دلیل، ما جهت آگاهی دانش آموزان عزیز کنکوری در این مطلب قصد داریم اصول مناسب برنامه‌ریزی کنکور را آموزش دهیم و بعد، به شما بگوییم که اگر یک مشاور کنکور حرفه‌ای این برنامه را برای شما تهیه کند چه اتفاقات مثبتی خواهد افتاد. پس حتماً تا پایان همراه ما باشید.

اصول برنامه‌ریزی کنکور

رقابت داوطلبان برای کنکور سراسری هرساله افزایش می‌یابد و همین امر باعث افزایش استرس داوطلبان می‌شود. تنها راه‌حل مقابله با این وضعیت درس‌ خواندن با برنامه‌ریزی است. تعیین هدف که متناسب با برنامه باشد اولین قدم برای برنامه‌ریزی درسی بشمار می‌رود. در یک برنامه ریزی مناسب شما باید به نحوه صحیح مطالعه، ساعت مطالعه، انعطاف پذیر بودن، برنامه خاص هر فرد، ساعت استراحت  و . را در نظر بگیرید. در ادامه این مطالب را خیلی دقیق تر بررسی می کنیم:

قابل اجرا بودن

بسیاری از افراد متأسفانه تصور می‌کنند هرچقدر تعداد درس‌ها و ساعات مطالعه بیشتری در برنامه روزانه خود داشته باشند، برنامه ریزی بهتری کرده‌اند و نتیجه بهتری خواهند گرفت! در صورتی که این نکته کاملاً اشتباه است! چرا که بعد از مدتی از این برنامه خسته شده و حتی ممکن است قید کنکور و درس خواندن را به کلی بزنند! پس هنگام برنامه ریزی دقت کنید که حتماً طوری مدیریت کنید که بتوانید به همه کارها و درس‌هایتان برسید.

قابل ارزیابی بودن

یک برنامه ریزی خوب باید علاوه بر قابل اجرا بودن، قابل ارزیابی نیز باشد. این ویژگی باعث شناخت نقطه ضعف و قدرتتان می شود. به طور مثال سعی کنید بعد از مطالعه درس و انجام تست زنی و شرکت در آزمون به خودتان نمره داده و برای بهبود نقطه ضعف خود تلاش کنید.

انعطاف پذیری

شاید در طول روز اتفاقات غیر منتظره ای برایتان پیش آید. بنابراین باید در برنامه ریزی خود ساعاتی را به عنوان زمان جبرانی قرار دهید تا درسهایی را که در طول هفته مطالعه نکردید را مطالعه کنید. اگر در برنامه ریزی خود زمان جبرانی جای ندهید، این کار باعث عقب ماندن از درس و افزایش فشار روانی می شود. چراکه شما مدام در حال پیدا کردن زمان برای مطالعه درس گذشته هستید و نمی توانید مطالب جدید را یاد بگیرید.

تغذیه، تفریح و استراحت

اگر تمام وقت خود را صرف درس خواندن بکنید و زمانی را برای استراحت و تفریح قرار ندهید بسیار اشتباه است. اگر شما به مدت طولانی شروع به مطالعه های سنگین بکنید خیلی زود خسته شده و روحیه خود را از دست می‌دهید. یک برنامه ریزی که برپایه اصول و قوانین باشد در خود ترکیبی قابل قبول از ساعات مطالعاتی و ساعات استراحت دارد.

آزمون های آزمایشی

شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری را در برنامه ریزی خود قرار دهید. این آزمونها یک نوع شبیه سازی کنکور به شمار می رود و با شرکت در آن اندوخته های ذهنی و همچنین میزان آمادگی روانی را بالا برده و خود را برای شرکت در جلسات کنکور آماده کنید.

جمع بندی و مرور

دوران جمع بندی از اهمیت بالایی برخوردار است.دانش آموزان ممکن است بعد از مدتی مطالعه احساس کنند تسلط کافی را بر مطالبی که ماه پیش خواندند ندارند. برنامه جمع بندی در ماه های آخر و نزدیک به زمان کنکور انجام می شود، که در آن به مطالعه سریع و مرور یادداشتها، خلاصه ها، حاشیه نویسی ها و یا مراجعه به کتاب های جمع بندی کنکور انتشارات مختلف می پردازند.

برنامه ریزی توسط مشاور کنکور چگونه است؟

همان طور که در ابتدا هم گفته شد، با توجه به اینکه سطح هوش و استعداد هر فرد با دیگری متفاوت است، برنامه ریزی نیز باید مخصوص به هر فرد باشد با ویژگی های هر فرد طراحی شود. اما متأسفانه شیوه کار برخی از مشاورین کنکور به نحوی است که یک برنامه جامع طراحی می‌کنند و آن را در اختیار شاگردان خود قرار می‌دهند! طبیعی است که این شیوه درست و اصولی نباشد و در نهایت هم نتیجه خوبی با خود به همراه نداشته باشد!

دقت داشته باشید که یک مشاوره کنکور ریاضی، انسانی، تجربی، فنی حرفه ای و یا مشاور هر رشته دیگر که حرفه‌ای و کاربلد باشد، در جلسه اول ابتدا با ایجاد یک فضای گفت‌وگو میان خود و داوطلب شرایط آن را بررسی و مناسب با آن شروع به برنامه‌ریزی می‌کند. هرچه مشاور در زمینه کاری خود از تجربه بیشتری برخوردار باشد، طبیعتاً برنامه دقیق‌تر و قدرتمندتر خواهد بود.

ازآنجاکه اتفاقات هر روزه قابل‌ پیش‌بینی نیست و امکان دارد عواملی شما را مطالعه روزانه بازدارد، مشاورین برنامه‌ریزی را به شیوه‌ای طراحی می‌کنند که امکان جبران در آن وجود داشته باشد.

همچنین از دیگر ویژگی‌های مشاورین برتر این است که شما را به خوبی پیگیری می‌کنند و به صورت هفتگی و یا حتی روزانه با شما در تماس هستند.

چطور یک مشاور کنکور حرفه‌ای پیدا کنم؟

فکر می‌کنم اکنون به خوبی با اهمیت بالای حضور یک مشاور کنکور حرفه‌ای در کنار خود پی برده باشید و اینک به دنبال یک مشاور باتجربه و خوب هستید. به همین دلیل ما در این بخش قصد معرفی یکی از بهترین موسسات و مشاور‌های حوزه کنکور در کشور را برای شما داریم.

موسسه آموتک یکی از معروف ترین وبرترین موسسات مشاور کنکور در کشور می باشد که تا کنون دانشجویان بسیار زیادی را در این راه راهنمایی کرده و کمک کرده که رشته مناسب و دلخواه خودشان را پیدا کنند. همه مشاورین مجموعه ۳ ویژگی متمایز دارند:

  • مشاورین مجموعه در همان رشته، تحصیل کرده اند و اگر حرفی میزنند خود اولین نفری بودند که به آن عمل کرده اند و صحبت هایشان به هیچ وجه شعار نیست! آن ها خودشان مسیر قبولی در رشته دلخواه شما را همین چند سال پیش طی کرده اند بنابراین بهتر از همه به پیچ و خم این مسیر آگاهی دارند.
  • صرف قبولی آن ها در رشته های تاپ ملاک خوبی برای مشاور شدن نیست! تمامی مشاورین مجموعه زیر نظر دکتر معین الدین آموزش دیده و در دوره جامع آموزش تربیت مشاور تحصیلی زیر نظر کلینیک مشاوره و خدمات روانشناختی موج شرکت کرده اند.
  • مشاوران و منتورهای مجموعه همگی عاشق کمک کردن به دانش آموزان و کوچینگ تحصیلی می باشند. صلاحیت علمی و اخلاقی مشاوران مجموعه طی مصاحبه حضوری تایید شده است.

موسسه آموتک زیر نظر مستقیم دکتر معین الدین، برای تمام کنکوی‌های عزیز یک جلسه مشاوره رایگان درنظر گرفته تا شما بتوانید به خوبی با خدمات ایشان آشنا شده و در صورت نیاز، از آن‌ها به بهترین شکل ممکن بهره مند شوید. برای دریافت این جلسه مشاوره رایگان، به سایت ایشان و صفحه مشاوره کنکور مراجعه کنید. موفق باشید.

این رپورتاژ توسط وبسایت تریبون ارسال شده است و درسی فا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده ندارد.