ایده های ساده برای پرورش خلاقیت در دانش آموزان

بهبود خلاقیت از اصول مهم در آموزش و پرورش دانش آموزان است. راه های بسیاری برای افزایش خلاقیت در دانش آموزان وجود دارد و ما در این مطلب کوتاه قصد داریم به ارائه شرح مختصری درباره اهمیت خلاقیت و روش های بهبود آن در آموزش دانش آموزان بپردازیم.

در اینجا آزمایشی وجود دارد که می توانید در بسیاری از مدارس، حتی در مدرسه ای که در آن تدریس می کنید، انجام دهید:

از پنجره یکی از کلاس ها نگاه کنید، ممکن است دانش آموزان را خمیده ببینید. در حالی که با درس خود درگیر نشده‌اند و یا حتی اخم کرده و نارحتند. معلم گیج و خسته به نظر می رسد و آرزو می کند کاش جای دیگری بود.

ممکن است فکر کنید، "خب، همه روز بدی دارند."  اما مهم نیست که چه روزی از در نگاه می کنید، ممکن است شاهد این سناریو در کلاس درس این معلم باشید.

برای بخش دوم آزمایش، از درب کلاس درس دیگری نگاه کنید، ممکن است اتاقی پر از دانش آموزان سرزنده، مشتاق و درگیر ساخت یک کاردستی ببینید. معلم پر انرژی و خندان است. مهم نیست چه روزی از آن در نگاه می کنید، این اتفاق می افتد.

معلم دوم چه می کند که اولی انجام نمی دهد؟ او در آن کلاس از خلاقیت استفاده می کند.

خلاقیت تفاوت بزرگی ایجاد می کند. خلاقیت برای موفقیت یک کلاس ضروری است. یک تصور غلط رایج وجود دارد که کلمه "خلاق" بیشتر به هنر مربوط می شود. اما هنری بودن تنها بخش کوچکی از خلاقیت است. در حالی که هر محیط کلاسی از معلمی برخوردار است که استعداد هنری دارد، خلاقیت چیزهای دیگری است.

خلاقیت چه ویژگی هایی دارد؟

در این مقاله بررسی می کنیم که خلاقیت چه ویژگی هایی دارد تا در نهایت به این نتیجه برسیم که چگونه می توانیم به پرورش خلاقیت در دانش آموزان بپردازیم.

خلاقیت نوآوری است


انیشتین می گوید: "تعریف دیوانگی این است که یک کار را بارها و بارها با انتظار نتایج متفاوت انجام دهید." اگر چیزی کار نمی کند، پس خراب است و باید تعمیر شود. چیز دیگری بیاورید که برای دانش آموزان شما مفید باشد. خلاقیت درواقع ایجاد آن چیزی ست که تا کنون وجود نداشته است.

خلاقیت تفکر خارج از چارچوب است


لازم نیست همیشه همه چیز سیاه و سفید باشد. گاهی اوقات فعالیت های عجیب و غریب، آنهایی هستند که در یک محیط واقعی کار می کنند. خلاقیت نیاز به تعریف قبلی ندارد. خلاقیت جوشش ایده ای فراتر از خطوط ذهنی دیگران است.

خلاقیت بداهه است

اوضاع همیشه آنطور که شما برنامه ریزی کرده اید پیش نمی رود. وقتی متوجه شدم که یک فعالیت در میانه برنامه آموزشی کار نمی کند، از نو شروع کردم. من یک زاویه متفاوت را امتحان کردم. تصمیم مهم من برای ایجاد خلاقیت، ترکیب فیلمی که دانش آموزانم دوست داشتند، با آموزشی بود که من می خواستم به آنها ارائه کنم!

چه راه هایی برای پرورش خلاقیت وجود دارد؟

پرورش خلاقیت در دانش آموزان از لزومات یادگیری و آموزش است. در اینجا به معرفی برخی از راه هایی مانند ساخت کاردستی با کاغذ، اوریگامی، بازی های ذهنی و برخی دیگر از راه ها می پردازیم که می توانند خلاقیت کودکان و دانش آموزان را بهبود بخشند:

انجام بازی "من کلمه ای را می شناسم"

می توانید این بازی مهارتی را با گفتن این جمله آغاز کنید: "من کلمه ای را می شناسم که با همان صدایی که در ابتدای پروانه می شنوید شروع می شود ." دانش‌آموزان دست‌های خود را بالا می‌برند، و شما یکی را انتخاب می‌کنید تا کلمه‌ای را که با حرف پ شروع می‌شود را به شما بگوید.

هنگامی که آنها کلمه را به شما می گویند، توپ را به آنها پرتاب کنید. آنها شخص دیگری را انتخاب می کنند تا کلمه دیگری را که با آن حرف شروع می شود به آنها بگوید و توپ را به دانش آموزی که آن را درست می فهمد پاس می دهند. همانطور که بازی ادامه دارد، هر چند وقت یکبار حرف را تغییر دهید. بازی کنید تا زمانی که همه نوبت بازی داشته باشند. شما می توانید از این بازی برای صداهای شروع، صداهای پایان، صداهای میانی و غیره استفاده کنید.

ساخت کاردستی و انجام فعالیت های کارگاهی و آزمایشگاهی

ساخت کاردستی یکی از مفید ترین راه های ایجاد خلاقت در کودکان است. ساخت کاردستی با کاغذ، با کارتن یا مقوا می تواند روش های جالبی برای پرورش خلاقیت در دانش آموزان باشد. همچنین کاردستی با وسایل دور ریختنی که نیازی به آن ندارید، می تواند به آن ها بیاموزد که می توانند لوازم بدرد نخور را بازیافت کنند.

بازی قافیه سازی

بگویید، "من به کلمه ای نیاز دارم که با گربه هم قافیه باشد." وقتی دانش آموزی که شما با انتقال توپ انتخاب می کنید، یک کلمه قافیه درست به شما داد، توپ را به سمت شخص دیگری می اندازد. به تغییر کلمه شروع ادامه دهید و بازی را تا زمانی که همه بچه ها بازی کرده اند ادامه دهید.

شمارش را تمرین کنید

بازی با پرتاب توپ بین دانش آموزان می تواند برای تمرین شمارش مورد استفاده قرار بگیرد. شما می توانید با انتقال توپ به هر فرد از او بخواهید تا شماره تعداد پرتاب ها را بلند بگوید. به عنوان مثال نفر اول می گوید یک، بعدی می گوید دو، سومی و چارمی نیز به همین ترتیب تا به تعداد دانش آموزان کلاس برسیم.

یافتن کلمه مترادف

این یک تمرین عالی برای ساخت واژگان است. شما می گویید، "من به یک مترادف برای باهوش نیاز دارم ." کسی را انتخاب کنید تا کلمه دیگری را به شما بگوید که به همان معنی است، مانند عاقل، دانا یا خردمند.

برای بچه های بزرگتر، می توانید لیستی از مترادف ها را روی تخته قرار دهید و کلاس را به دو تیم تقسیم کنید. از هر تیم یک نفر بیاید و رقابت کند. هرکسی که مترادف صحیح را بگوید، یک امتیاز برای تیمش می گیرد. در پایان همه دانش آموزان شما دایره لغات بهتری را به دست خواهند آورد.

 

این رپورتاژ توسط وبسایت تریبون ارسال شده است و درسی فا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده ندارد.